تزلزل در ائتلاف حزب حاکم کنگره هند

حزب حاکم “کنگره” هند در تلاش است تا ائتلاف خود را تقویت کند چرا که یکی از هم‌پیمانان اصلیش در اعتراض به طرح اصلاحات اقتصادی، حمایت خود را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کناره‌گیری حزب “ترینامول” از ائتلاف حزب حاکم موجب شده تا دولت این کشور با کمترین کرسی‌های لازم در پارلمان به فعالیت خود ادامه دهد و همچنین موجب شده تا حزب مانموهان سینگ، نخست وزیر هند برای حفظ قدرت متکی بر حمایت احزاب بیرون از ائتلاف خود باشد.

مشخص نیست که حزب کنگره تا چه زمانی می‌تواند بر حمایت این احزاب حساب کند. رهبران ارشد حزب امروز (چهارشنبه) به منظور ارائه یک راهبرد جدید برای حفظ اکثریت پارلمانی تا انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ با یکدیگر نشستی برگزار کردند.

طی چند ماه اخیر سینگ به دلیل رهبری دولتی که غرق در رسوایی‌های فساد شده و ضعف در اتخاذ تصمیمات سیاسی مهم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و اقتصاد رو به رشد این کشور رو به تنزل رفته است.

او با کاهش یارانه‌های دولتی برای سوخت دیزل و اعمال محدویت بر شمار کپسول‌های پخت‌وپز که هرخانواده‌ سالیانه دریافت می‌کند، همگان را شگفت زده کرده است. کابینه وی نیز یک سری طرح‌های اصلاحی شگفت‌انگیز از جمله بازگشایی بخش خرده‌فروشی برای رقبای خارجی و صدور مجوز به شرکت‌های هوایی برای فروش سهم به شرکت‌های خارجی را تصویب کرد.

حزب ترینامول که خاستگاه آن در غرب بنگال است به این مسئله اعتراض کرد و به دولت ۷۲ ساعت مهلت داد تا این طرح‌ها را متوقف کند. وقتی که دولت این طرح‌ها را متوقف نکرد ماماتا بانرجی، رهبر این حزب نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد که از دولت کناره‌گیری می‌کند.

رهبر حزب ترینامول هند گفت که سیاست جدید خرده‌فروشی دولت برای قشر فقیر جامعه هند یک “فاجعه” است و همچنین اعلام کرد که ۵۰ میلیون تن از مردم در بخش خرده‌فروشی هستند که شغلشان در معرض خطر قرار دارد.

هرچند ماماتا بانرجی اعلام کرده در صورتی که دولت از تصمیمات خود عقب‌نشینی کند وی نیز از تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از دولت و خارج کردن وزاری حزب خود تجدید نظر خواهد کرد.

احزاب مخالف و برخی از هم‌پیمانان دولت قصد داشتند تا یک اعتصاب در سرتاسر کشور در اعتراض به تحولات اقتصادی راه‌اندازی کنند.

رهبران تجاری که این اصلاحات اقتصادی را برای تقویت دوباره اقتصاد هند لازم می‌دانند سعی کردند تا از دولت حمایت کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.