همایش حزب تونسی کنگره برای جمهوری با چاشنی چند اتهام آغاز شد

در نشست افتتاحی دومین همایش حزب کنگره برای جمهوری بعداز پیروزی انقلاب مردم این کشور و سرنگونی رژیم دیکتاتوری ‘ زین العابدین بن علی’، المرزوقی موسس این حزب’ غایب بزرگ ‘ بود و ‘ولید حدوق’ عضو کمیته سیاسی حزب، پیام او را قرائت کرد.

‘ راشد الغنوشی’ رییس حزب اسلام گرای النهضه برخلاف دیگر رهبران و اعضای برجسته حزب از جمله شیخ ‘ عبدالفتاح مورو’ که نشست افتتاحی را به عنوان اعتراض ترک کردند تا پایان برنامه ها حضور یافت و در یک سخنرانی به اتهامات وارد شده به النهضه پاسخ گفت.

نخستین همایش حزب کنگره که در اولین روزهای پیروزی انقلاب مردم تونس در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۱ بطور قانونی و آزادانه وارد صحنه سیاسی تونس شد، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ در شهر قیروان این کشور برگزار شد.

حزب کنگره برای جمهوری در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۱ تاسیس شد اما فعالیت های خود را بطور سری پی گرفت و المرزوقی موسس و رییس آن از طرف رژیم سابق تونس با تنگناهای زیادی مواجه شد و تا ماه مارس ۲۰۱۱ فعالیت علنی نداشت.

این حزب در انتخابات مجلس موسسان تونس که ۲۳ اکتبر سال گذشته برگزار شد توانست ۲۹ کرسی این مجلس را بدست آورد و به همراه حزب اسلام گرای النهضه که اکثریت کرسی ها را در اختیار دارد و حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها دولت ائتلافی را تشکیل دهند.

درهمایش حزب کنگره برای جمهوری که به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت، قرار است دبیرکل جدید این حزب و اعضای دفتر سیاسی آن انتخاب شوند.

در نشست افتتاحی این همایش ، راشد الغنوشی و عبدالفتاح مورو از بنیانگذاران حزب النهضه، اعضای حزب کنگره برای جمهوری، اغلب وزیران دولت ، ‘ مصطفی بن جعفر’ رییس مجلس موسسان و رییس حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها و همچنین شمار زیادی از چهره های برجسته سیاسی و حقوقی تونس حضور یافتند.

این حزب در چند ماه اخیر با چند زلزله سیاسی مواجه شده است و اولین آن برکناری ‘ عبدالرئوف العیادی’ یکی از موسسان حزب بود که علت آن نامه نگاری با ‘ سمیر جعجع’ رییس یک حزب لبنانی همراه با رژیم صهیونیستی اعلام شد.

العیاری بعداز خروج از حزب کنگره برای آزادی ، حزب ‘ جنبش وفاداری’ را تاسیس کرد.

‘ الهادی بن عباس’ سخنگوی رسمی حزب کنگره برای جمهوری گفت که این همایش فرصتی مناسب برای تثبیت موضع حزب درخصوص ضرورت تشکیل نظام ریاستی – پارلمانی در تونس ، تحکیم ارزش های جمهوری، ارزیابی و مشخص کردن ائتلاف های آینده براساس اصلاحات ، عدالت اجتماعی ، مساوات و اولویت ایجاد شغل است.

وی افزود: ائتلاف و همپیمانی با هر طرف سیاسی داخل نقشه سیاسی تونس اگر براساس تحقق اهداف انقلاب نباشد، مردود است .

بن عباس گفت که تاکنون’ محمد عبو’ تنها نامزد دبیرکلی حزب کنگره برای آزادی است.

المرزوقی از رهبری حزب کنگره برای جمهوری به محض قرار گرفتن در منصب ریاست جمهوری تونس در ماه دسامبر گذشته کناره گیری کرد.

‘ محمد عبو’ سرپرست دبیرکلی حزب کنگره برای جمهوری نیز از المرزوقی به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات آینده ریاست جمهوری یاد کرده است.

سخنگوی حزب کنگره در باره علت دعوت نکردن از حزب ‘ نداء تونس’ که ‘ الباجی قائد السبسی’ موسس آن است، خاطرنشان کرد که این حزب بطور استثنا دعوت نشد زیرا به نوعی هنوز با رژیم سرنگون شده بن علی و حزب حاکم دوران او ارتباط دارد.

وی تصریح کرد که ‘ عزیز کریشان’ مشاور رییس جمهور و ‘ عدنان منصر’ سخنگوی رسمی رییس جمهور تونس بطور رسمی به حزب کنگره برای جمهوری پیوسته اند.

‘ الطاهر همیله ‘ عضو حزب کنگره برای جمهوری و نماینده مجلس موسسان تونس از نشست افتتاحی همایش به خاطراظهارات اخیرش در باره رییس جمهور این کشور و موسس این حزب اخراج شد.

وی گفته بود که المرزوقی باید به روانپزشک مراجعه کند زیرا کارهایش باعث متلاشی شدن حزب کنگره برای جمهوری می شود.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۹۹۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.