تشخیص احتمال چاقی کودکان در ۳ تا ۵ سالگی

 تعداد کودکان چاق در سراسر جهان رو به افزایش است  و با توجه به پیامدهای چاقی برای افراد این مسئله بسیار نگران کننده می باشد. اگرچه چاقی در دوران کودکی را بیشتر به تحرک کم و پرخوری نسبت می دهند اما برخی علل چاقی در کودکان به دوران قبل از تولد مربوط می شود که قابل کنترل و پیشگیری است. محققین عنوان کرده اند که می توان کودکان چاق را با توجه به منحنی رشد در ۵/۳ سالگی شناسایی کرد.

مطالعه اخیر با هدف شناسایی منحنی های رشدی BMIبین ۵ ماهگی تا ۸ سالگی و هم چنین شناخت عوامل خطری در ابتدای زندگی، که کودکان را در گروه منحنی افزایش غیرنرمال BMIقرار میدهد انجام شده است که نتایج این مطالعه در مجله Pediatr Adolesc Medمنتشر گردیده است.

پژوهشگران در این مطالعه آینده نگر در ایالت کبک کانادا،  نمایه توده بدن بیش از۲۰۰۰ کودک را از سن ۵ ماهگی تا ۸ سالگی آنالیز کردند. علاوه بر اندازه گیری قد و وزن کودکان برای محاسبه BMI، در مورد عوامل احتمالی اثرگذار بر وزن گیری کودکان، شامل BMIمادر، تغذیه با شیر مادر، افسردگی، سن مادر در زمان تولد کودک،  مهاجرت و عوامل اجتماعی اقتصادی مثل سطح سواد مادران، درآمد سرپرست خانواده و… از مادران سوال شد.

سه منحنی افزایش BMIدر این مطالعه دیده شد: پایین-ثابت (۵/۵۴% کودکان)، متوسط(۴۱%) و افزایش زیاد( ۵/۴% کودکان). گروه کودکان چاق بوسیله BMIبالاتر از معیارهای بین المللی چاقی برای سن ۸ سالگی مشخص می شدند.  نتایج این مطالعه نشان داد که کودکانی که در خط سیر رشدی بالای  BMIباقی می مانند به طوریکه به چاقی اواسط کودکی منجر می شد، در سن ۵/۳ سالگی قابل شناسایی بودند. به این ترتیب که  نمودار BMIبرای سن این کودکان در سال اول و دوم موازی با خط سیر رشد پیش رفته و در ۵/۳ سالگی خط سیر افزایش وزن، به تندی تغییر جهت می داد. همچنین نتایج نشان داده شد که دو عامل در مادران، سیگار کشیدن در بارداری و BMIبالای مادر،  به طور معناداری کودک را در گروه سیر افزایش وزن زیاد قرار می دهد.

نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه به منظور شناسایی کودکان چاق در آینده و انجام اقدامات به موقع برای کنترل وزن و پیشگیری، خانواده ها و متخصصین نباید از پایش منظم منحنی رشد کودکان غافل شوند.لذا توصیه می شود که اگر وزن فرزند شما از سن سه سالگی به طور ناگهانی افزایش یافت،  بیشتر مراقب رژیم غذایی وی باشید.

پست های مشابه:

  1. علت چاقی
  2. چاقی و زیادی تغذیه
  3. بدرفتاری با کودکان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.