تشریح دستاوردها و نتایج سفر هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به مقر سازمان ملل متحد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر به مقر سازمان ملل متحد در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران دستاوردهای سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک را تشریح کرد

خبراقتصادی;حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر به مقر سازمان ملل متحد در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران دستاوردهای سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک را تشریح کرددکتر روحانی با بیان اینکه هدف از این سفر این بود که بتوانیم مطالبات و حقوق ملت ایران را در صحنه بین المللی تبیین کنیم، گفت: در این سفر فرصت های متعددی برای تبیین مواضع و نظرات ملت ایران به وجود آمد. 

رییس جمهور با اشاره به سه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس خلع سلاح هسته ای و اجلاس وزرای عضو جنبش عدم تعهد تصریح کرد: در جریان این سخنرانی ها مواضع و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران به روشنی مطرح شد. 

دکتر روحانی با بیان اینکه در جریان این سفر ملاقات ها و گفتگوهایی با مقامات دیگر کشورها از جمله بیشتر کشورهای اروپایی که تمایل خود را برای دیدار اعلام کرده بودند، داشتیم، اظهار داشت: در جلسات گوناگون از جمله دیدار با صاحبنظران و شورای سیاستگذاری روابط بین الملل، مدیران اندیشکده های آمریکایی و مدیران مسوول مطبوعات و رادیو و تلویزیون های آمریکا و رهبران اسلامی آمریکا مباحث بسیار خوبی مطرح شد. 

رییس جمهور دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را، جلسه ای بسیار پرشور و صمیمانه برشمرد و خاطر نشان کرد: در ملاقات با ایرانیان مقیم آمریکا همان نشاطی که در ایران و جامعه ایرانی احساس می شود، از سوی ایرانیان خارج از کشور نیز ملاحظه شد و هیات ایرانی از نشاط ایرانیان مقیم آمریکا برای فعالیت های خود روحیه گرفتند. 

دکتر روحانی با بیان اینکه هدف ما در این سفر این بود که موضوعات مد نظر جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئله هسته ای، امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم بین الملل و موضوع سوریه مطرح شود، گفت: ما معتقدیم که باید طرحی در جهت مبارزه با تروریست و خشونت در منطقه داشته باشیم، اظهار داشت: در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم ارائه دادیم که در دیدار و ملاقات‌هایی که داشتیم خیلی از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در مورد مساله سوریه مباحث بسیار خوبی با مقامات دیگر کشورها داشتیم گفت: در خصوص مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز با مقامات کشورهای اروپایی گفتگو و رایزنی کردیم و اولین جلسه ۱+۵ در سطح وزرای خارجه در نیویورک تشکیل شد که این اولین گام به سمت حل و فصل مساله هسته ای است. 

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا و تماس تلفنی باراک اوباما با دکتر روحانی اظهار داشت: بنده در همان روزهایی که عازم سفر نیویورک بودم خبرهایی مبنی بر تمایل ملاقات با رییس جمهور آمریکا از سوی مقامات آمریکا دریافت کردم. 

دکتر روحانی با بیان اینکه سبب عدم دیدار میان روسای جمهور ایران و آمریکا این بود که ما زمان کافی برای انجام ملاقاتی دلخواه و مفید را نداشتیم، تصریح کرد: نپذیرفتن ملاقات دوجانبه روسای جمهور ایران و آمریکا از سوی ما به دلیل عدم وجود زمان کافی بود. 

رییس جمهور تصریح کرد: به هر حال میان ایران و آمریکا مسائل گوناگونی وجود دارد و حدود شصت سال است که تنش ها و تخاصم هایی نسبت به ایران از سوی آمریکا بوده است و اینکه پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب بخواهد ملاقاتی در سطح روسای جمهور میان دو کشور صورت گیرد نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد. 

دکتر روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: روز قبل پیش از عزیمت به تهران از سوی کاخ سفید با دفتر سفیر ایران در سازمان ملل تماس گرفته شد و آنها اعلام کردند که رییس جمهور آمریکا مایل به انجام گفتگوی تلفنی با بنده است که این کار قبل از حرکت انجام شد. 

رییس جمهور تصریح کرد: در حین گفتگوی تلفنی عمده بحث در خصوص مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تسریع در روند مذاکرات و حل و فصل مساله هسته ای بود. 

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در این گفتگو بنده بر این موضوع تاکید کردم که موضوع هسته ای ایران نه تنها حق ملت ایران و در جهت توسعه آن است، بلکه در سطحی بالاتر از آن موضوع غرور ملی ایرانیان است که رییس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که ما به حق ملت ایران در دستیابی به انرژی هسته ای احترام می گذاریم. 

رییس جمهور با بیان اینکه هر گونه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق ملت ایران و در چارچوب عزت، مصلحت، حکمت و سیاست های تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری خواهد بود، گفت: در این راستا هر زمان که ضرورت بدانیم در جهت رفع مشکلات و احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد. 

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که باید در این زمینه انعطاف حکمت آمیز و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نرمشی قهرمانانه با مد نظر قرار دادن اصول و آرمان های انقلاب داشته باشیم. 

رییس جمهور با بیان اینکه همه مقامات و سران کشورها به ملت بزرگ ایران و نقش ایران در منطقه و جهان اذعان دارند، اظهار داشت: به وجود آمدن این شرایط جدید تنها در سایه حضور ۷۳ درصدی و با نشاط ملت ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود و امروز ما می توانیم به پشتوانه و با رهنمودهای رهبری مسائل را هر چند پیچیده حل و فصل کنیم. 

دکتر روحانی ادامه داد: ما باید در این مسیر قدم به قدم پیش برویم البته نباید توقع داشت که همه مسائل و موضوعات یک شبه حل شود بلکه باید امید داشته باشیم تا به اهداف مد نظر خود برسیم. 

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص بازگرداندن اثر تاریخی «جام شیر دال» از سوی آمریکا به هیات ایرانی گفت: این اثر تاریخی که یکی از اشیاء بسیار ارزشمند و تاریخی متعلق به ۲ هزار و ۷۰۰ سال قبل است، از سال ۲۰۰۳ در اختیار آمریکایی ها بوده است؛ و پیش از این نیز تلاش هایی برای بازگرداندن آن از سوی مسوولان ایرانی انجام گرفته بود. 

دکتر روحانی ادامه داد: در جریان این سفر از سوی مقامات آمریکایی این اثر تاریخی به عنوان هدیه ای به ملت ایران با تشریفات خاص خود به هیات ایرانی تحویل داده شد و ما خوشحالیم که این اثر را در این سفر توانستیم همراه خود به کشور بازگردانیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: همه این آثار برای دولت و ملت ارزشمند است چرا که نشان از تمدن کهن در این سرزمین داشته و امیدواریم ملت ما در آینده نیز آفریننده علم و دانش و تمدن در جهان باشند. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.