تشکیل کمیته شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

معاون میراث فرهنگی کشور از تشکیل “کمیته شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور” خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور، مسعود علویان صدر با بیان این مطلب اظهار داشت: به منظور شناسایی و تلاش برای استرداد اشیاء تاریخی به سرقت رفته ، این کمیته در اداره کل موزه ها و اموال تاریخی کشور تشکیل شد.
وی تصریح کرد: بررسی و شناسایی اشیاء ایرانی در موزه ها، حراجی ها و کلکسیون‌های مطرح خارجی از جمله برنامه ها و اقدامات این کمیته تخصصی است.
این مقام مسوول ادامه داد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک اقدامات مشترکی با وزارت امور خارجه، سفرای ایران در کشورهای خارجی، رایزن‌های فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان آغاز خواهد شد.
علویان صدر افزود: پیش از تشکیل این کمیته، معاونت میراث فرهنگی کشور به بررسی چگونگی شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور و  قوانین  بین المللی در زمینه استرداد اقدام کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور به چارچوب‌های متفاوت قوانین بین المللی در زمینه استرداد اشاره کرد و گفت: شناخت قوانین و مقررات کشورهای مختلف و همچنین تدوین استراتژی مناسب با قوانین آن کشور، ضرورتی انکار ناپذیری است که می بایست با آموزش و تربیت نیروهای مختلف به این امر توجه ویژه ای داشت.
وی ادامه داد: تلاش شد تا از برجسته ترین کارشناسان آثار فرهنگی و تاریخی کشور در “کمیته شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور” استفاده شود.
علویان صدر خاطر نشان کرد: درواقع این کمیته مبنای مطالعاتی و تهیه مستندات لازم جهت طرح در “کمیته ملی استرداد اموال منقول فرهنگی تاریخی” را فراهم می آورد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.