تصویری/ برپایی نمایشگاه از آثار هنری که با زباله های کوه اورست ساخته شده است

۰۶م آذر ،

تهران / واحد مرکزی خبر، سیاسی /۰۹/۰۶
زباله هایی که در سال دو هزار و یازده توسط شرپاها(راهنما و باربر) جمع آوری و توسط باربرها به پایین کوه اورست منتقل شده است در آثار هنری که اخیرا در نمایشگاهی در نپال در معرض بازدید عموم قرار گرفته، خلاقانه مورد استفاده قرار گرفته اند.
به گزارش مونیتورینگ خبرها خارجی واحد مرکزی خبر، پانزده هنرمند نپالی با کوه یک و نیم تنی زبالهایی که از کوه اورست به پایین منتقل شده است، آثار هنری خلق کرده اند.
این آثار شامل هفتاد و پنج مجسمه از جمله مجسمه یک گاو وحشی و مجسمه های دیگری است که از کپسولهای خالی اکسیژن ، قوطی های کنسرو ، چادرهای پاره و دیگر زباله های کوهنوردان ساخته شده است.
دبیر کل انجمن فاتحان قله اورست گفت پیش از این زباله هایی که به پایین کوه منتقل می شد در محلی دفن می شد با این حال امروز این زباله ها تبدیل به آثار هنری و سوغاتیهای اورست شده است.
نزدیک به چهار هزار نفر تاکنون کوه هشت هزارو هشتصد و پنجاه متری اورست را فتح کرده اند که بسیاری از این اشخاص این کوه را چندین بار فتح کرده اند.
سر ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگای اولین اشخاصی بودند که این کوه را در سال هزار و نهصد و پنجاه و سه میلادی فتح کرده اند.

اگرچه کوهنوردان باید پیش از صعود به کوه اورست چهار هزار دلار بپردازند و این پول تنها پس از اثبات اینکه کوهنوردان آشغالهای خود را به پایین کوه آورده اند به آن بازگردانده خواهد شد با این حال فعالان حقوق بشر می گویند نظارت موثر بر این مسئله بسیار دشوار است.
کوهنوردانی که از اورست باز می گردند می گویند دامنه های این کوه مملو از َآشغالهایی است که در فصل زمستان زیر برفها پنهان می گردد و در تابستان با آب شدن برفها مشخص می گردد.


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.