تظاهرات سیاسی و بروز درگیری در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن

maa7.jpg

تشییع جنازه وسام الحسن، رئیس شعبه اطلاعات امنیت داخلی لبنان امروز (یکشنبه) به تظاهرات سیاسی طرفداران جناح ۱۴ مارس لبنان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان به عنوان رئیس فراکسیون حزب المستقبل لبنان که رهبری آن را سعد حریری به عهده دارد در سخنانی شدید‌اللحن در این مراسم ضمن هجوم به دولت نجیب میقاتی و توصیف آن به دولتی که عملیات تروریستی را پوشش می‌دهد، خواستار استعفای سریع وی از نخست وزیری و تشکیل دولتی بی طرف تحت عنوان دولت نجات لبنان شد.

وی در این سخنان انجام هرگونه گفتگوی ملی را که پیشتر توسط میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان طرح شده بود، رد کرد. سنیوره حملات شدیدی علیه حزب‌الله لبنان تدارک دید و دولت کنونی لبنان را دولتی شبه کودتایی توصیف کرد.

درگیری در بیروت

این حملات سنگین که از اردوگاه جناح ۱۴ مارس از سه ساعت پس از ترور وسام الحسن آغاز شده است، ابهامات و پیچیدگی‌های ترور وسام الحسن را بیشتر کرده است و این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه لوران فابیوس در حالی که هنوز هیچ ادله‌ای مبنی بر این که چه طرفی در ترور وسام الحسن دخالت داشته است و تحقیقات در این زمینه احتمالا تا هفته‌ها و ماه‌ها به طول خواهد انجامید اعلام کرده است که دخالت احتمالی سوریه در این ترور وجود دارد و این در حالی است که وسام الحسن کمتر از ۲۴ ساعت از بازگشت از فرانسه در بیروت ترور شد.

اتخاذ موضع سریع وزیر خارجه فرانسه نشان می‌دهد که جناح ۱۴ مارس به شکل کامل حمایت فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا و بخش مهمی از اعضای شورای امنیت را در تلاش برای سرنگونی حکومت نجیب میقاتی که وابسته به جناح ۸ مارس است، دارا می‌باشد.

فواد سنیوره در سخنان شدیدالحن امروز خود دولت لبنان را به ایجاد پوشش سیاسی برای مجرمین و قاتلین توصیف و ضمن دعوت میقاتی به ترک منصب نخست وزیری او را مسئول ترور اخیر معرفی کرد.

درگیری در بیروت

حملات شدید ۱۴ مارس علیه شخص میقاتی از آن رو است که استعفای وی عملا به سقوط دولت کنونی لبنان منجر می شود و ۱۴ مارس با توجه به انتخابات پارلمانی آتی لبنان می‌تواند بار دیگر قدرت سیاسی در لبنان را به دست گیرد.

پس از سخنان فواد سنیوره، مجری برنامه تشییع جنازه وسام الحسن مردم حاضر در مراسم تشییع جنازه را به حرکت به سوی مقر نخست وزیری دعوت کرد که متعاقب آن هزاران نفر با سرعت به سوی مقر نخست وزیری حرکت اما پلیس و ارتش لبنان با تیراندازی هوایی و پرتاپ گازهای اشک آور از نزدیک شدن تظاهرگنندگان به مکان نخست وزریری جلوگیری کردند که طی آن تعدادی از آنها مجروح شدند.

روند اوضاع نشان می دهد که اوضاع سیاسی لبنان وارد مرحله خطرناکی شده است و این در حالی است که حزب الله لبنان و دیگر گروه‌ها و سازمان های عضو جناح ۸ مارس که قدرت را در دولت به دست دارند تا کنونی هیچگونه موضع متحدی اتخاذ نکرده و احتمالا منتظر فرصت مناسبی هستند تا مواضع رسمی خویش در قبال تحولات اخیر را اعلام کنند.

درگیری در بیروت

از سوی دیگر میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان امروز در مراسم تشییع جنازه رسمی وسام الحسن در مرکز امنیت داخلی لبنان، رسما خواستار روشن شدن پرونده میشل سماحه وزیر سابق لبنانی شد که به اتهام تلاش برای اقدامات تروریستی بازداشت شده و وی پیشتر از روابط بسیار نزدیکی با دولت سوریه برخوردار بوده است. این پرونده همچون بسیاری از پرونده های قضایی و سیاسی لبنان در هاله ای از ابهام وجود دارد اما جناح ۱۴ مارس امروز در جریان تشییع جنازه الحسن اتهامات وارده به میشل سماحه را قطعی فرض کرده و از همین نگاه سوریه را مسئول ترورهای سیاسی در لبنان معرفی کرده‌اند، امری که هنوز از سوی دستگاه‌های قضایی و امنیتی لبنان تایید نشده است. همچنین دولت سوریه در بیانیه ایی رسمی هرگونه دخالت این کشور را در ترور وسام الحسن به شدت رد کرده و عاملان را نیروهایی معرفی نمود که در صدد ایجاد هرج و مرج و درگیری‌های داخلی در لبنان هستند.

در این تظاهرات با برافراشته شدن پرچم مخالفین سوریه، مراسم تشییع جنازه به منبری علیه دولت سوریه تبدیل شد و بسیاری از نیروهای مخالف سوریه که در لبنان حضور دارند با برگزاری تظاهرات و شعار علیه بشار اسد ، دولت سوریه را متهم به ترور وسام الحسن کردند. براساس آخرین اخبار وارده تظاهرات همچنان در اطراف خیابان های منتهی به ساختمان نخست وزیری لبنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش لبنان تلاش برای بازگشت آرامش در این منطقه از بیروت دارند.

درگیری در بیروت

اخبار رسیده از طرابلس در شمال لبنان نیز حاکی از بروز درگیری‌ها در این شهر است.

سعد حریری که در خارج از لبنان به سر می‌برد نیز با ارسال پیامی که از تلویزیون‌های لبنان پخش شد از بروز هرگونه برخوردهای خشونت آمیز در لبنان برحذر داشت و طرفداران ۱۴ مارس در لبنان را به آرامش و برخوردهای سیاسی آرام دعوت کرد.

این در حالی است که سقف خطاب سیاسی ۱۴ مارس در ۴۸ ساعت اخیر بسیار بالا گرفته و فضای بسیار متشنجی در لبنان ایجاد کرده است به شکلی که اگر پای طرفداران جناح ۸ مارس نیز به خیابان ها کشیده شود بی شک درگیری‌های گسترده خیابانی سراسر کشور لبنان را فراخواهد گرفت. به نظر می رسد برای از جلوگیری از چنین حوادثی ۸ مارس تا کنون سکوت اختیار و همه اطراف را به آرامش دعوت کرده است.

لبنان

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.