برگزاری مراسم تشییع وسام الحسن/میشل سلیمان: کشور لبنان هدف قرار گرفته است

رئیس جمهوری لبنان در مراسم تشییع جنازه “وسام الحسن”، رئیس شاخه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی این کشور که در جریان انفجار تروریستی روز جمعه بیروت ترور شد، در میان هزاران تن از مردم لبنان که برای شرکت در این مراسم حضور پیدا کرده بودند اعلام کرد که در جریان این عملیات و ترور در واقع کشور لبنان هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن، رئیس شاخه اطلاعات نیروهای امنیتی داخلی لبنان که در کنار مزار رفیق الحریری برگزار شد، هزاران تن از مردم لبنان از احزاب و گروه‌های مختلف مشارکت کردند.

در این انفجار تروریستی که بیش از ۱۲۰ تن کشته و زخمی برجای گذاشت، وسام الحسن که از طایفه اهل تسنن لبنان است ترور شد و به دنبال آن جوانان این کشور با حضور در خیابان‌ها و بستن راه‌ها اعتراض خود را نسبت به این ترور نشان دادند.

میشل سلیمان،‌ رئیس جمهوری لبنان در سخنان خود در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن عنوان داشت: به خانواده شهدای این انفجار به ویژه خانواده شهید وسام الحسن تسلیت می‌گویم. او عملیات زیادی را برای متلاشی کردن شبکه‌های جاسوسی و گروه‌های تروریستی رهبری کرد و مانع به وجود آمدن فتنه در کشور شد.

وی در ادامه افزود: با تلاش‌های او توطئه‌های صورت گرفته علیه کشور خنثی شد. هدف مجرمان از ترور وسام الحسن در واقع هدف قرار دادن کشور لبنان است. مردم کشور باید وحدت خود را حفظ کرده و نهادهای سیاسی، امنیتی و قضایی در کنار یکدیگر برای شناختن عوامل این انفجار تلاش کنند.

سلیمان همچنین عنوان داشت: به نهادهای قضایی، امنیتی و پلیسی می‌گویم که نباید هیچ تردیدی بکنند و مطمئن باشند که مردم لبنان در کنار آنها حضور دارند. نهادهای سیاسی باید زمینه را برای سرپوش گذاشتن بر این ترور از بین ببرند.

وی در ادامه افزود: نهادهای قضایی نیز باید هرچه سریعتر کیفرخواست پرونده میشل سماحه، یکی از وزرای سابق لبنان که به دست داشتن در انجام عملیات در لبنان متهم است، صادر کنند.

سلیمان همچنین تاکید کرد: من در کنار تمام مردم لبنان هستم و مدال افسر ارشد را به شهید وسام الحسن اعطا می‌کنم.

در مراسم تشییع جنازه وسام الحسن مسئولان لبنانی از جمله نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور نیز حضور داشتند اما گفته می‌شود نبیه بری در این مراسم در این مراسم حضور نداشت.

همچنین در این مراسم پرچم مخالفان سوری نیز در کنار پرچم‌های لبنان برافراشته شد.

پیشتر گروه‌های ۱۴ مارس (وابسته به سعدالحریری، نخست وزیر سابق لبنان) از تمام مردم لبنان خواسته بودند تا در این مراسم مشارکت کنند اما به نظر می‌رسد خود در این مراسم شرکت نکردند.

گروه‌های ۱۴ مارس با صدور بیانیه‌ای بعد از وقوع این انفجار با متهم کردن هواداران نظام سوریه نسبت به دست داشتن در این انفجار خواهان استعفای دولت نجیب میقاتی شده بودند. میقاتی نیز بعد از برگزاری نشست با رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که مساله استعفای دولت فعلا به تاخیر افتاده است.

حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای این جنایت تروریستی را محکوم کرده بود. دمشق نیز اعلام کرد که به هیچ عنوان در این عملیات دست نداشته و خواهان تحقق ثبات در لبنان است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که این انفجار و ترور وسام الحسن به ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان بسیار شبیه بوده است و همین مساله تنش‌های سیاسی زیادی را در لبنان به وجود آورده است.

وسام الحسن، رییس اطلاعات پلیس لبنان و از نزدیکان سعد حریری و ائتلاف ۱۴ مارس بود.

مراسم خاکسپاری وی در میدان شهدا در مرکز بیروت برگزار شد.

یک مقام لبنانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که جسد وسام الحسن در کنار رفیق حریری، پدر سعد حریری، که در سال ۲۰۰۵ در اثر یک انفجار کشته شد، به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.