تعبیر نابغه قرآنی از «یوم الحسرت»

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی گفت: آیات قرآن خودشان حقانیت خودشان را ثابت می‌کنند و دوستداران این آیات کسانی هستند که به آنها علم و دانش عطا شده است.

ایسنا، منطقه خلیج فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی در محفل انس با قرآن که با حضور تعدادی از حافظان کل قرآن کشور و جمعی از مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در مسجد امام حسن مجتبی(ع) کیش برگزار شد، گفت: آیات قرآن خودشان حقانیت خودشان را ثابت می‌کنند و دوستداران این آیات کسانی هستند که به آنها علم و دانش عطا شده مانند صحابه پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، اباذر و… بزرگانی که جزو افراد متقی بودند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال عنایت ویژه‌ای به ما داشته، تصریح کرد: در واقع گوشت و خون و فطرت ما با قرآن و معرفت معصومین(ع) آشنا شده و خیلی راحت‌تر می‌توانیم در قرآن و همچنین در رابطه با سیره و گفتار ائمه معصومین(ع) تفکر و تعقل نماییم.

طباطبایی خطاب به حافظان قرآن بر مراقبت از حفظ قرآنی که در سینه آنان است تأکید کرد و گفت: حفظ قرآن مقام بالایی دارد و سعی کنید این مقام را همیشه حفظ کنید.‌

این نابغه قرآنی با بیان اینکه یکی از اسامی روز قیامت در قرآن یوم‌الحسرت است، اظهار کرد: این روز چه برای انسان‌های بد و چه برای انسان‌های خوب روز حسرت است؛ حسرت انسان‌های بد که واضح است اما برای انسان‌های خوب به این دلیل است که کارهای خوب زیادی را می‌توانستند انجام دهند و یا کسانی که عمل خیری انجام می‌دادند اما آن را ترک کردند.

طباطبایی با اشاره به روایت پیامبر(ص) تصریح کرد:‌ پیامبر(ص) خطاب به اصحاب فرمودند،‌ سزاواترین مردم به داشتن خضوع و خشوع چه در پنهان و چه در آشکار مسلماً حافظ قرآن است و در ادامه روایت ایشان به بالاترین صدا ندا داد ای کسانی که حافظ قرآن هستید، به وسیله قرآن تواضع کنید تا اینکه خداوند مقام شما را بالا ببرد و رفعت درجه به شما دهد. اما نکند بخواهید به وسیله آن برتری جویی نسبت به مردم بکنید که اگر این کار را انجام دهید خداوند شما را ذلیل می‌کند.

این حافظ قرآن در پایان تأکید کرد: پس از حفظ قرآن وظیفه ما این است که در معانی آیات آن تفکر و تدبر نماییم؛ زیرا نوع خواندن ما و نوع استنباط ‌های ما از قرآن خیلی مهم است اینکه به آن عمل کرده و در زندگی خود جاری کنیم.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.