تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیر و تداخل فعالیت انجمن‌های علمی و صنفی

به گفته رئیس انجمن علمی بینایی سنجی ایران، تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیر و تداخل فعالیت انجمن‌های علمی و صنفی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت چشم است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،‌ دکتر محمد آقازاده امیری تداخل مسایل صنفی اپتومتریست ها با برخی نهادها و سازمان ها را از جمله مهم ترین مشکلات و دغدغه های این صنف عنوان و اظهار کرد: در حیطه مسائل صنفی تداخل برخی امور با وزارت بازرگانی و وزارت علوم همواره وجود داشته است که برخی از آنها بویژه در رابطه با وزارت علوم حل شده و برخی مسائل هنوز در مورد وزارت بازرگانی ادامه دارد .

وی افزود: به عنوان مثال، همکاران اپتومتریست ما با مجوز وزارت بهداشت فعالیت می کنند و تحت نظر بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در استانهای خود می باشند ولی بازرسان وزارت بازرگانی به راحتی با مرکز اپتومتری برخورد می کنند تا حدی که در برخی مناطق رسما به همکاران ما می گویند باید مجوز فعالیت را از اتحادیه های مربوط به وزارت بازرگانی بگیرند .

دکتر آقازاده امیری، با انتقاد از تعدد انجمن ها و تشکل های صنفی در حوزه بینایی سنجی، فعالیت همزمان آنها را خالی از اشکال ندانست و گفت: متاسفانه شاهدیم که وزارت کشور در برخی موارد، به راحتیمجوز فعالیت صنفی به افراد و گروههای مختلف می دهد به طوریکه در حال حاضر چند انجمن صنفی اپتومتری در حال فعالیت هستند که این موضع باعث تشتت آرا بین فارغ التحصیلان و بلاتکلیفی آنان در برخی استانها شده است حتی در برخی استان ها مانند البرز ، تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرفی ، سیستان و بلوچستان ، انجمن های صنفی تازه تاسیس در کار انجمن علمی بینایی سنجی کارشکنی می کنند و یا سعی می کنند انجمن علمی را در استان خود تعطیل نمایند .

وی افزود: از دیگر مشکلات موجود، فقدان نظارت کافی بر فعالیت های علمی و تخصصی همکاران بینایی سنج می باشد و متاسفانه انجمن های علمی نیز حق دخالت در این امور را ندارند لذا فعالیت برای افراد متخلف به راحتی فراهم میشود در حالیکه اگر به انجمن علمی اختیار و اجازه فعالیت بدهند میتوانند به عنوان بازوهای اجرائی نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان انجام وظیفه کرده و در همه شئون علمی و حرفه ای خدمت نمایند.

رییس انجمن علمی بینایی سنجی ایران، با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر وضعیت علمی فعالان حوزه بینایی سنجی کشور مطلوب است، عنوان کرد: استقبال اپتومتریست ها از کنگره های علمی خوب است و هرسال افزایش می یابد اما در کنار آن تعداد محدودی از همکاران نیز هستند که حضور مستمری در دوره های آموزش مداوم ندارند و آن را لازم نمی دانند که انجمن علمی بینایی سنجی در حال شناسایی این افراد و توجیه نمودن آنان در خصوص لزوم گذراندن دوره های بازآموزی می باشد.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه شاهدیم که دانشگاه های علوم پزشکی مختلف در سطح کشور، همایش های علمی و آموزشی مشابه یا تکراری برگزار میکنند و باعث ایجاد تصورات غلط مادی و درآمدزایی از طریق دریافت حق ثبت نام این همایش ها، می شوند که این موضوع نیز نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر دانشگاهها و انجمن علمی بینایی سنجی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اختیاری شدن طرح نیروی انسانی فارغ التحصیلان بینایی سنجی، گفت: یکی از تبعات منفی این اقدام این است که در برخی از مراکز محروم و شهرستان ها شاهدیم که اپتومتریست (یا چشم پزشک ) وجود ندارد و مردم مجبورند برای دریافت خدمات سلامت چشم به شهرهای همجوار مراجعه نمایند . بنابراین لازم است در کنار اختیاری نمودن طرح نیروی انسانی، زمینه ایجاد اشتغال و انگیزه حضور همکاران در مناطق محروم را نیز فراهم نمود .

وی در پایان گفت: از دیگر مسائل صنفی مرتبط باگروه های علمی بینایی سنجی، سرنوشت شغلی فارغ التحصیل رشته های مرتبط بینایی سنجی از دیگر کشورها است. مانند فارغ اتحصیلان ارتپتیک که در وزارت بهداشت به غلط اپتومتریست تعریف شده اند و اجازه کار یافته اند در حالیکه این گروه کاملا از اپتومتری جدا بوده و حیطه اختیاراتشان هم کاملا متفاوت است و یا اپتیشن ها که در  خارج دوره عینکسازی دیده اند و در ایران بلاتکلیف هستند چرا که در ایران ما فقط عینک ساز تجربی را داریم و اخیرا تعداد کمی فارغ التحصیلان اپتیک. بنابراین این افراد مجوز فعالیت خود را از وزارت بزرگانی اخذ می کنند و باعث تداخل کاری و تعدد سازمان های تصمیم گیر در حوزه بینایی سنجی می شوند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.