تعزیه‌ خوانی شریفی‌نیا در سریال میرباقری

۳ م دیماه ،

جام جم آنلاین: سریال مناسبتی «یلدا» ساخته حسن میرباقری نیمه دوم صفر از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود. چنگیز جلیلوند، محمدرضا شریفی‌نیا، الهام پاوه‌نژاد و فریبا کوثری بازیگران اصلی این سریال می باشند.

یلدا بعد از یک تیکه زمین دومین سریال مناسبتی تلویزیون در سال جاری محسوب می‌شود که حال و هوایش متناسب با محرم و صفر است.

در این سریال به موضوع تعزیه به عنوان یک سنت اصیل ایرانی اشاره شده و زندگی و مرگ یک تعزیه خوان دستمایه کار قرار گرفته است.

کارگردانی این سریال ۱۳ قسمتی را حسن میرباقری بر عهده دارد. او برادر داوود میرباقری است و ایفای نقش «ابراهیم اشتر» در سریال مختارنامه را در کارنامه دارد.

معصومیت از دست رفته، سریال امام علی(ع) و مسافر ری دیگر کارهایی می باشند که حسن میرباقری در آنها ایفای نقش کرده است. با این حساب «یلدا» اولین تجربه میرباقری در زمینه کارگردانی محسوب می‌شود.

در خلاصه داستان «یلدا» آمده است: حاج محمدعلی زاهدی مشهور به مندلی که سال‌هاست سنت تعزیه‌خوانی را در شهرستان بسطام حفظ کرده است با نزدیک شدن زمان مرگش احساس می‌کند که خطا یا گناهی در قبل سبب تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت‌هاست وی به جست‌و‌جو در قبل‌اش می‌پردازد تا این‌که…

محمدرضا شریفی​نیا در نقش فرزند چنگیز جلیلوند

در این سریال نقش حاج ممدلی را چنگیز جلیلوند بازی می‌کند. علی زاهدی یکی از فرزاندان این تعزیه‌خوان است که محمدرضا شریفی نیا در این نقش ظاهر شده است.

الهام پاوه‌نژاد (عاطفه) و فریبا کوثری (آفاق) دختران حاج ممدلی می باشند. بیژن افشار نقش عاصف پسر حاج ممدلی را بازی می‌کند.

حامد میرباقری نیز نوه حاج ممدلی و پسر علی زاهدی (شریفی‌نیا) است. ساغر عزیزی نیز در نقش همسر علی زاهدی ظاهر شده است. سید مهرداد ضیایی ایفاگر نقش کاوه، شوهر آفاق است.

اکبر سلطان علی نیز نقش مالک را بازی می‌کند. مالک فرد روستایی است که بسیار به حاج ممدلی وابسته است و از مال و اموال او بعد از مرگش مراقبت می‌کند.

در حال حاضر دو گروه تصویربرداری همزمان با هم در تهران و بسطام مشغول کار می باشند و تا ده روز دیگر پرونده تصویربرداری این سریال بسته می‌شود.

منزل آفاق، فرودگاه امام، منزل علی و ایستگاه راه آهن از جمله لوکیشن‌های این مجموعه در تهران می باشند که ضبط برخی از نماهای این صحنه‌ها باقی مانده و در روزهای آینده به پایان می‌رسد.

افزایش زمان یلدا به ۱۳ قسمت

بهروز خوش‌رزم، تهیه‌کننده سریال «یلدا» در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد:‌ این سریال بنا بود در ۱۱ قسمت ساخته شود که بعدها به ۱۳ قسمت افزایش یافت. تاکنون ۵۵۰ دقیقه مفید ضبط کرده‌ایم و ضبط ۵۰ دقیقه دیگر باقی مانده است.

به گفته این تهیه کننده بیشتر لوکیشن‌های سریال در شاهرود واقع شده است. یعنی فقط در چند لوکیشن مثل ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه امام و منزل چند شخصیت اتفاقاتی در شهر تهران رخ می‌دهد و بقیه ماجراها در شاهرود و بسطام اتفاق می‌افتد.

دو لوکیشن خانه باغ و مزون آفاق نیز در تهران واقع شده است. همچنین بخش‌هایی از معماری سنتی شهر شاهرود و امامزاده بسطام در این سریال به تصویر کشیده شده است.

خوش‌رزم کار کردن در یک شهرستان را منطقی و مناسب دانست و گفت:‌ در شهرستان از ترافیک تهران خبری نیست و کارها سریع‌تر انجام می‌شود. ضمن این که گروه همه در یک جا مستقر می باشند و همه به هم دسترسی دارند. ولی هزینه اسکان و پذیرایی بیشتر می‌شود.

وی دربارهٔ ارتباط مضمونی کار با ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت: قصه ما در ماه محرم اتفاق می‌افتاد و خانواده‌ای را نشان می‌دهیم که در مناسبات اخلاقی شان دچار مشکل می باشند. اعضای این خانواده سنت‌ها را فراموش کرده اند و بتدریج دست به بازسازی خودشان می‌زنند.

خوش رزم افزود: شخصیت اصلی قصه ما یک تعزیه‌خوان است که وصیت می‌کند بچه‌هایش تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) را اجرا کنند. در صورتی بچه‌ها می‌توانند بقیه وصیت را اجرا کنند که این شرط محقق بشود. این فرزندان هر کدام در یک جایی زندگی می‌کنند و با یکدیگر اختلاف نظر دارند. گردهم آوردن این فرزندان برای اجرای تعزیه گره اصلی داستان را شکل می‌دهد.

از این تهیه‌کننده دربارهٔ عنوان سریال یعنی یلدا پرسیدیم که وی گفت: یلدا نام یکی از شخصیت‌های ماست که نقشش را سحر افتاده بازی می‌کند.

او بازیگر تازه‌کاری است که با این سریال به بینندگان معرفی می‌شود. اما شخصیت اصلی سریال یلدا نیست. یلدا یک مفهوم استعاری دارد و به این معناست که بلندترین شب سال نیز به روشنایی و سپیدی می‌رسد.

بهروز خوش رزم «یلدا» را ۱۳ قسمت و در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز سیمافیلم تهیه می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.