تعزیه‌ای است جشن تابستانی تئاتر…

فروردین ۱۴۰۳

اینروزها داغ می‌بیند تئاتر فاخر ایرانی از درد رفتن‌ها و تکان می خوریم پیاپی از شنیدن خبر ضایعه ای دیگر بر بدن تئاتر ایرانی.

گروه نمایش هنرآنلاین؛ هنر نقالی کشورمان پدر خود را از دست داد و دیگر پرده ها از سوز سوگ شاهنامه بی بهره شدند. مرشدی که با همه وجود می خواند و می گفت از ارزش های ماندگار ایران اسلامی و نقل می کرد از علی نامه.

اما به راستی پسر کو ندارد نشان از پدر؛ مرشد همیشه می گفت: پدرم تعزیه خوان بزرگی بود. من از همان دوران تاتی تاتی کردن، نقش طفلان مسلم را در نمایش هایش بازی می کردم. هرچه بزرگتر می شدم نقش های بلندتری را بازی می کردم. پس از دو طفلان به ترتیب نقش های حضرت قاسم، حضرت علی اکبر و حضرت یوسف (ع) را تا ۲۰ سالگی خواندم و پس از مدتی تعزیه خوانی را رها کردم و بعد از تعزیه به سراغ آموختن فنون ورزش های رزمی قدیم مثل چوب بازی شیرازی، شمشیرزنی، پرتاب نیزه و کارد و… رفتم.

مرشد ولی‌الله ترابی با اجازه پدر، در حدود سال ۱۳۳۵، به خدمت مرشد روح‌الله شوقی نقال رفت و روایت‌های سینه به سینه نقالی را از ایشان آموخت و پس از مدتی نقالی را آرام آرام به صورت خودجوش با تمرین و ممارست در زمینه نحوه ورود شخصیت‌ها، رها کردن تیر از کمان، زدن گرز، جیغ و شیون و فریاد و دیگر حرکات نمادین آغاز کرد.

مرشد ترابی در نقل و نقالی یکتای ایران‌زمین بود. مردی با کوله‌باری پر از هزاران هزار داستان و قصه از مردمانی در خوشی و ناخوشی، در صلح و در جنگ، در دارایی و نداری و در مهر و بی‌مهری.

هر کجا گوش‌هایی بود شنوا و چشم‌هایی بود بینا، سفره را پهن می‌کرد و بی‌منت فرامی‌خواندمان تا پای نقلش بنشینیم و از این روزگار پَر بگیریم و همراهش وارد دنیایی پُر رمرز و راز شویم.

برایمان از رستم و پهلوانی و جوانمردی‌اش می‌گفت تا به ایرانی‌بودنمان ببالیم و تا توان داریم دستگیر ناتوانان باشیم و از سیاوش می‌گفت و راستی و درستی‌اش، بیژن و منیژه و پایداری عشقشان و گه‌گاهی با التماس و خواهش و ریش‌ گروگذاشتن بزرگ‌ترها از سهراب‌کشی می‌گفت و اشک می‌ریخت و خنجر بر خود می‌زد و ما سیل اشکبار می‌شدیم.

بگذریم؛ انگار آغوش دنیا کوچکتر از آن است که فکرش را می کردیم. پس از وداع با سمندریان و استاد محمد در روزهای داغ تابستانی، مرشد ترابی هم پر کشید.

به راستی تعزیه‌ای است جشن تابستانی تئاتر؛ ساز مرشد هم ناکوک شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.