تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی

اغلب وزرای خارجه عضو کنفرانس اسلامی با وجود مخالفت ایران به تعلیق عضویت سوریه در این سازمان رأی مثبت دادند و این موضوع باید در نشست سران نهایی شود.
اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که اغلب وزرای خارجه (۱۳ آگوست) در نشست مقدماتی این سازمان در جده، بر خلاف مخالفت ایران به تعلیق عضویت سوریه رأی مثبت دادند.

به گزارش پایگاه خبری عاجل سوریه، احسان اوغلو در پاسخ به اینکه وزرای خارجه به تعلیق عضویت سوریه توصیه کردند یا خیر، گفت: بله… این تصمیم با اکثریت مطلق در دستور کار قرار گرفت… این مسئله در نشست سران نهایی خواهد شد.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی که با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران همراه است، امروز (سه‌شنبه) و فردا (۲۴ و ۲۵ مرداد/ ۱۴ و ۱۵ آگوست) در مکه مکرمه برگزار می‌شود.

پیش از این علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در جده اعلام کرده بود که ایران بشدت با تعلیق هر عضو یا سازمانی مخالف است زیرا تعلیق، اقدام رو به جلو نیست و تنها صورت مسئله را پاک می‌کند… هر کشور اسلامی باید در حل بحران به گونه‌ای که صلح و امنیت و ثبات را برای منطقه به همراه داشته باشد، همکاری کند.

شب گذشته نیز یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که سازمان همکاری اسلامی قصد دارد، عضویت سوریه را به تعلیق در آورد.

یک مقام مطلع نیز دیشب پس از پایان نشست وزرای عضو سازمان اعلام کرد که جلسه پایان یافت و از جمله مسائلی که با آن موافقت شد، تعلیق عضویت سوریه است.

اتحادیه عرب نیز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به بهانه آنچه سرکوب اعتراضات در این کشور خوانده می‌شود، به حال تعلیق در آورده بود. وزرای خارجه عرب در این تصمیم‌گیری به صورت عمد، هیچ توجهی به وجود هزاران تروریست‌ مسلح در شهرهای سوریه نکرده بودند.

سوریه بارها اعلام کرده است که این مواضع سیاسی تاثیری در اراده دولت و مردم سوریه در مبارزه با تروریست‌هایی که از جانب کشورهای غربی و عربی تجهیز و تامین مالی می‌شوند عقب‌نشینی نخواهد کرد اما در عین حال به راه‌های سیاسی برای حل بحران از جمله گفت‌وگوی ملی با حضور مخالفان پایبند است.

تاکنون مخالفان خارج‌نشین سوریه با مذاکره و گفت‌وگوی ملی موافقت نکرده‌اند و همچنان به حمایت از تروریست‌های مسلح در شهرهای سوریه ادامه می‌دهند.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.