تعیین تکلیف نحوه واگذاری شهرکها و نواحی “صنعتی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح اصلاح تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی را تصویب کردند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، این طرح در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ پیش از این تنظیم و کلیات آن نیز در صحن تصویب شده بود که در جلسه امروز، تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اجرای سیاستهای اصل  ۴۴ مصوب ۲۵ /۳ /۸۷ اصلاح و مواردی به آن اضافه شد.

بر این اساس با رای نمایندگان مجلس، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و واحدهای تابعه استانی آن، به عنوان سازمان توسعه ای تعیین می شود و امور حاکمیتی آنها مشمول واگذاری نیست.

واگذاری شهرکها و نواحی صنعتی به مالکان واحدهای مستقر در آنها کماکان بر طبق قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی مصوب ۳۱ / ۲ / ۸۷ انجام می پذیرد و  وزارت صنعت معدن و تجارت نیز مکلف است تا پایان برنامه پنجم  به اجرای کامل قانون و انتقال مدیریت به شرکتهای خدماتی مذکور در قانون اقدام نماید.

وکلای ملت همچنین مقرر کردند در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که متقاضی احداث شهرک یا ناحیه صنعتی در زمین شخصی یا دولتی واقع درحریم یا خارج از حریم شهرها می باشند واحدهای تابعه استانی سازمان با رعایت قوانین و مقررات ذیربط مکلف به صدور پروانه برای متقاضی می باشند و موظفند ضمن اعمال نظارت حمایتهای لازم را به عمل آورند.

بر همین اساس در مناطق غیربرخوردار و کمتر توسعه یافته که شهرکها و نواحی صنعتی واگذار نگردیده است و یا در مناطقی که متقاضی غیردولتی برای احداث شهرک یا نواحی صنعتی وجود ندارد ، نمایندگان تصریح کردند در این موارد همچنان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و واحدهای تابعه استانی مربوط وظیفه ایجاد، خدمات رسانی و تامین زیرساختها را به عهده دارند.

اساسنامه و ساختار سازمان توسعه ای و واحدهای تابعه استانی و تفکیک وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی در آیین نامه اجرایی این تبصره تعیین می شود که حداکثر ظرف سه ماه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن آن از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر این طرح  با رای بالای ۱۷۵ موافق در برابر ۴ مخالف و ۸ ممتنع به تصویب رسید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.