تعیین راهکار استفاده از ارز برای صادرکنندگان

۱۱م دیماه ،

بینا- در راستای صدور بخش‌نامه‌ بانک مرکزی مبنی بر چهار روش استفاده از ارز صادراتی، صادرکنندگان برای تعیین روش استفاده از ارز خود و دریافت نظرات شبکه بانکی در همان راستا، به بانک‌ها مراجعه کنند.
به گزارش بینا:صمد کریمی – سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ، با تاکید بر این‌که صادرکنندگان باید نحوه استفاده از ارز صادراتی خود را به شبکه بانکی کشور اطلاع دهند، اظهار کرد: براساس بخش نامه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شد صادرکنندگان می‌توانند از چهار روش برای استفاده از ارز صادراتی خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: شبکه بانکی کشور پس از حضور صادرکنندگان دربارهٔ نحوه استفاده از ارز صادراتی براساس این بخش نامه پاسخگو به سوالات ارزی آنان می باشند.
کریمی با تاکید بر این‌که مرکز مبادلات ارزی نیز نسبت به سوالاتی که برای صادرکنندگان پیش می‌آید پاسخگو است خاطرنشان کرد: البته این موضوع به این مفهوم نیست که ارز صادرکنندگان باید به لحاظ فیزیکی به مرکز مبادله ارزی و یا سایر سیستم های بانکی کشور انتقال یابد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: منظور از مرکز مبادله‌ ارزی شبکه بانکی کشور است و صادرکنندگان براساس مقررات تازه که چهار حالت برای استفاده از ارز آن‌ها در نظر گرفته شده می‌تواند اقدام به فعالیت‌های تجاری خود کنند.
وی با بیان این‌که بانک مرکزی و سیاست‌های ارزی کشور صادرکنندگان را مجبور به آوردن فیزیکی ارز خود به داخل مرکز مبادله ارزی نمی کند ، خاطرنشان کرد: ارز در حساب‌های صادرکنندگان در خارج از کشور است و موضوع بانکداری بین المللی است.
کریمی در پایان اظهار کرد: ارزهایی که در شبکه صادرکنندگان و خارج از کشور وجود دارد قرار است برای واردات توسط خود صادرکنندگان و یا واردات سایر واردکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
رضی میری نیز در این باره می‌گوید الزامی نیست که صادر‌کنندگان ارز خود را در اتاق مبادله‌ی ارزی در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند.
وی در پاسخ به این‌که آیا نرخ توافقی به نرخ مبادله‌ای نزدیک‌ است یا نرخ بازار آزاد؟ گفت: مبنای اصلی نرخ توافقی ارز در بازار آزاد است، ولی باز به نظر دو طرف بستگی دارد.
رییس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: از آنجایی که ارز به عرضه و تقاضا به هم وابسته است، ممکن است صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان آن را با نرخ بالاتر از بازار آزاد یا بعضا کمتر از نرخ بازار آزاد تعیین کنند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.