تغذیه صحیح برای استحکام استخوان‌ها

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز :استحکام استخوان در انسان تا حد بسیاری iبه ذخیره کلسیم در اسکلت بدن بستگی دارد. بدن از دوره جنینی تا حدود ۳۰ سالگی در حال ذخیره کلسیم در استخوان و سفت و محکم کردن اسکلت است.

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از جام جم ؛ تغذیه نادرست، کاهش فعالیت بدنی، افزایش عمر و جنسیت زنانه سرعت ابتلا iبه پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اما اگر می‌خواهید این روند کندتر طی شود، آگاهی‌های ذیل ممکن است مفید باشد:

تقریبا نیمی از زنان در صورت شکستگی لگن و بی‌توجهی iبه اقدامات پیشگیرانه نخواهند توانست حالت ایستاده پیش را بازیابند.

به طور منظم، حتی اگر شده سه تا چهار ساعت در هفته پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی گاهی از مصرف iبهترین داروها برای پیشگیری از ابتلا iبه پوکی استخوان iبهتر و موثرتر است.

از مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید. سیگار نکشید. زنان بیش از مردان در معرض ابتلا iبه پوکی استخوانند و سیگار یکی از عواملی است که روند تخریب استخوان و سیر iبه سوی پوکی را در آنها افزایش می‌دهد. شیر، ماست و لبنیات منابعی سرشار از کلسیم iبه شمار می‌رود.

خوردن روزانه یک لیوان شیر یا پیاله‌ای ماست بویژه اگر از شیر گاو تهیه شده باشد، نه‌فقط iبه روند تشکیل استخوان در کودکی سرعت می‌دهد، در سال‌های بعدی عمر نیز نگهدارنده و محافظی خوب و عالی iبه شمار می‌رود البته iبهتر است لبنیات را همراه با غذاهای گوشتی نخورید و همراه آن چند عدد گردو نیز میل کنید.

آلوی سیاه بخورید (با آلو بخارا تفاوت دارد). این آلو براساس گفته بعضی از محققان تغذیه و مطالعه بر مدل‌های انسانی و حیوانی سبب رشد iبهتر استخوان و ترمیم پوکی یا شکستگی‌های آن می‌شود. قهوه نخورید.

قهوه جذب کلسیم را در بدن کاهش و احتمال پیشرفت پوکی در استخوان را افزایش می‌دهد. کلم بروکلی منبعی از پتاسیم و کلسیم است.

ویتامین ث و کای بدن را نیز تامین می‌کند که در متراکم کردن استخوان و تقویت کیفیت و دوام آن نقش بسیار دارد. پتاسیم نیز روند فعالیت و اثرگذاری اسیدهای متابولیک بر استخوان کند می‌کند.

کنجد را از برنامه غذایی هفتگی خود حذف نکنید. این دانه روغنی افزون بر منگنز، مس، فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه ب، هم سبب کاهش رسوب چربی خون و جلوگیری از ایجاد پلاکت می‌شود هم iبه ترمیم نرمی استخوان‌ها و قوت بخشیدن آنها کمک می‌کند.

هر فرد بالغ باید روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم iبه بدن خود برساند. این مقدار در دخترانی که در آستانه بلوغند و زنان باردار، شیرده، یائسه یا مسن بیشتر است و تا ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ میلی‌گرم براساس تشخیص پزشک می‌رسد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.