تغییرات پوستی در زنان باردار

به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول ‌های ملانین ساز، پوست زنان در فاصله هفته‌های اول تا نیمه بارداری تیره می‌شود. تغییرات هورمونی باعث تیره تر شدن پوست زنان باردار می ‌شود که به آن ماسک حاملگی یا ملاسما گفته می ‌شود.

ماسک حاملگی یا ملاسما در بیشتر زنان باردار به خصوص در زنانی که پوست تیره دارند، دیده می ‌شود.  این ماسک یا تیرگی در نواحی مختلف صورت نیز ظاهر می‌شود که بیشتر در لب بالا، گونه‌ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می ‌شود و به دنبال تماس با آفتاب شدت می ‌یابد.

مناطقی از بدن که بطور طبیعی تیره تر هستند بیشتر دچار این فرآیند میشوند و تیرگی در این نواحی بیشتر دیده میشود بخصوص نوک سینه ها و هاله حاشیه آن- نواحی تناسلی و خط میانی دیواره شکم که به آن خط سیاه گفته می شود.

همچنین گاهی این تغییرات در زیر بغل و کشاله ران ها نیز دیده میشود. این تغییرات بعد از دوران بارداری از بین می روند ولی ممکن است درجاتی از آن باقی بماند. همچنین خالهای تیره ممکن است کمی بزرگتر و تیره تر شوند و خالهایی که قبلاْ مورد توجه نبودند مشخص گردند.

خطوط و ترک در دوران بارداری

پیدایش این خطوط در دوره بارداری یک یافته شایع می باشد. این خطوط در اکثر زنان باردار در ماه های ششم و هفتم حاملگی ابتدا در دیواره شکم ظاهر شده و بعداْ به میزان کمتری بر روی سینه ها نیز نمایان میشود.در نواحی دیگر از جمله ران ها و بازوها با در صد کمتری این خطوط دیده می شود. علت بوجود آمدن این خطوط پوستی را به تغییرات زمان بارداری و افزایش جثه جنین و فشار آن روی پوست و کش آمدن پوست و در نتیجه پاره شدن بافت الاستین که مسئول کشش و نگهدارنده پوست است، نسبت می دهند.

رنگ این خطوط در ابتدا قرمز تا صورتی و یا ارغوانی است و گاهی همراه با خارش می باشد. بعد از زایمان این خطوط تا حدی جمع میشوند ولی بطور کامل از بین نمی روند و معمولاْ به رنگ پوست در می آیند و کمی فرو رفته و چروکیده دیده میشوند. استریا معمولاْ یک مشکل ظاهری است.

ولی در مواردی که این خطوط وسیع باشند امکان زخمی شدن و عفونی شدن وجود دارد که باید مراقبت های خاصی انجام گیرد. استریا در موارد غیر بارداری نیز دیده میشود از جمله در پسر ها و دختران در سنین بلوغ که در ارتباط با افزایش سریعتر حجم بدن نسبت به رشد سطحی پوست است و در نواحی باسن، ران ها، کمر و سینه بوجود می آید.

بهترین راه مقابله با ترک های پوستی

برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی کار زیادی نمی‌توان انجام داد. برخی خانم‌ها نیز بیش از دیگران مستعد این مشکل هستند. برای کاهش ترک‌ها تنها می‌توانیم نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که متخصص زایمان تجویز کرده و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه کنیم. همچنین می‌توانید از یک لیف حمام نرم برای ماساژ پوست و افزایش گردش خون در آن مناطق کمک گرفت. پیش از ایجاد ترک‌ها این شانس را دارید که با مرطوب نگه‌داشتن شکم و سینه‌ها با مالیدن نرم‌کننده‌های طبیعی همچون روغن نارگیل، از ایجاد آن جلوگیری کنید.

آکنه و پوست چرب

در طول دوران بارداری ممکن است پوست‌تان چرب‌تر شود. در این‌گونه موارد باید از محصولات بدون چربی استفاده کنید. در طول سه‌ماهه اول ممکن است جوش‌ها ظاهر شوند. ثابت شده است که مصرف داروهای تجویزی برای آکنه در دوران حاملگی بسیار خطرناک است. با متخصص زایمان خود در مورد چگونگی درمان ایمن آکنه مشورت کنید. اگر در حال حاضر پوست‌تان دارای آکنه است، می‌توان گفت که گاهی حاملگی سبب از بین رفتن همه آنها می‌شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.