تغییر منبع درآمد شهرداری‌تهران

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/در بودجه سال۹۳ شهرداری، عوارض ساخت‌وساز ۲۸درصد کاهش و عوارض کسب‌ ۱۴۶درصد افزایش یافت
به گزارش ممتاز ؛ بودجه ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومانی سال آینده شهرداری تهران با تغییرات ملموس در نسبت منابع درآمدی مواجه شد.
با تصویب شورای‌شهر، سهم درآمد‌های حاصل از انواع عوارض ساخت‌وساز در بودجه سال۹۳ شهرداری تهران نزدیک به ۳۰درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل، عوارض قابل دریافت از کسب‌وپیشه و فعالیت‌های خدماتی در پایتخت با افزایش ۱۴۶درصدی روبه‌رو شده است.
برنامه بلندمدت مدیریت‌شهری تهران برای جداسازی منبع‌مالی شهرداری از درآمدهای ناپایدار همچون تراکم، پروانه‌ساختمانی و تغییرکاربری از یک‌سو و همچنین آسیب‌هایی که در بعضی‌ سال‌ها به‌واسطه رکود مسکن و در نتیجه رکود ساخت‌وساز، به بزرگ‌ترین منبع درآمدی حال‌‌حاضر شهرداری وارد می‌شود، سبب شده مجموعه مدیریت‌شهری –شورا و شهرداری- تصمیم بگیرند سرعت «کاهش وابستگی به عوارض‌ ساخت‌وساز» را برای سال آینده شتاب دهند و همزمان سهم منابع‌پایدار را بیشتر کنند.
جزئیات ارقامی که کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار داده است، نشان می‌دهد: شهرداری‌تهران مجاز است در سال ۹۳ حجمی معادل
۴ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان از محل اخذ انواع عوارض از ساخت‌وساز، درآمد داشته باشد که در مقایسه با امسال ۴درصد کاهش پیدا کرده است.
عدم افزایش در این منبع درآمدی، با توجه به اینکه شورای‌شهر ماه قبل تصویب کرد نرخ ریالی عوارض «تراکم» در سال آینده ۲۴درصد افزایش پیدا کند – و علی‌القاعده درآمد سال آینده شهرداری از این محل نیز باید حداقل ۲۴درصد نسبت به امسال با رشد مواجه می‌شد- به معنای آن است که شهرداری‌تهران در سال۹۳ ورودی‌ مالی خود از محل عوارض ساخت‌وساز را عملا چیزی در حدود ۲۸درصد کوچک کرده است. به این ترتیب، اگر چه در سال آینده، قیمت صدور مجوز تراکم‌ساختمانی معادل همان ۲۴درصد مصوب افزایش پیدا می‌کند، اما به طور قطع، حجم صدور چنین مجوزها و پروانه‌هایی با کاهش مواجه خواهد شد.
شورای‌شهر تهران برای جبران کاهش درآمد عوارض ساخت، سهم درآمد شهرداری از محل عوارض کسب‌وپیشه و فعالیت‌های خدماتی را ۱۴۶درصد برای سال آینده افزایش داده است. مجموع این عوارض برای سال ۹۳ رقمی معادل ۱۰۱ میلیارد تومان تعیین شده که با توجه به بزرگی منبع درآمد‌های ساختمانی، ناچیز به نظر می‌رسد، اما چنانچه در سال‌های آینده، همین رشد سه‌رقمی در پایدارترین عوارض‌شهری –عوارض کسب‌وپیشه- به همراه افت دو رقمی در عوارض ناپایدار (عوارض بر ساخت‌وساز) ادامه پیدا کند، عمده خرج تهران از دخل ناشی از عوارضی غیر از کاربری و تراکم تامین خواهد شد.
براساس این گزارش، منبع مالی شهرداری تهران در سال آینده از چهار قسمت درآمدزا شامل درآمد حاصل از عوارض ساخت‌وساز، عوارض عمومی، عوارض حمل‌ونقل و عوارض کسب‌وپیشه تشکیل شده است.
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر تهران دربارهٔ ویژگی‌های بودجه سال ۹۳ شهرداری‌تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بودجه سال از منظر توجه به برنامه عملیاتی قابل دفاع است. وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده، افزایش درآمدهای پایدار شهری مدنظر قرار گرفته است. همچنین عوارض تراکم و تغییر کاربری محدود شده و در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است. همچنین از نظر هزینه‌های مرتبط با ماموریت‌های ۶ گانه شهرداری تهران ماموریت حمل‌ونقل و به‌طور ویژه مترو از اهمیت ویژه‌ای در تخصیص درآمد و منابع برخوردار شده است.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.