تغییر موضع آرام چین

خبرگزاری رویترز در گزارشی از پکن به قلم بنیامین کانگ لیم نوشت :
دو منبع مطلع از مذاکرات پشت درهای بسته بین چین و کره شمالی گفتند پکن بدون سر و صدا و به آرامی درحال تحت فشار قرار دادن پیونگ یانگ به منظور لغو برنامه های خود برای سومین آزمایش هسته ای است اما هنوز مشخص نیست کره شمالی به این فشار چین چگونه واکنش نشان خواهد داد .
یک منبع مرتبط با پیونگ یانگ و پکن در مصاحبه با رویترز گفت اگر کره شمالی برنامه هایش را برای انجام دادن سومین آزمایش هسته ای دنبال کند ، چین اقداماتی تلافی جویانه را مورد بررسی قرار خواهد داد اما این اقدامات واقعی نخواهد بود .
خبرگزاری رویترز اواخر ماه آوریل اعلام کرد کره شمالی تقریبا آماده سازی مقدمات برای سومین آزمایش هسته ای خود را تکمیل کرده است ، اقدامی که می تواند منجر به انزوای بیشتر این کشور فقیر پس از پرتاب ناموفق موشک کره شمالی در ماه گذشته شود .
کره شمالی تاکنون دو آزمایش هسته ای انجام داده و ممکن است برای حفظ وجهه خود پس از پرتاب موشک ناموفقی که ماه گذشته انجام شد ، سومین آزمایش هسته ایش را انجام دهد .
تحلیلگران می گویند شکست تحقیرآمیز کره شمالی در پرتاب موشکی که تبلیغات زیادی را درمورد آن انجام داده بود ممکن است باعث شود تا این کشور منزوی به منظور حفظ آبروی خود یک بمب هسته ای را آزمایش کند .
آنها همچنین می گویند تصاویر ماهواره ای نشان می دهد کره شمالی مقدمات آزمایش بمب هسته ای را پس از آزمایش موشکی خود فراهم کرده است . به این ترتیب می توان گفت سومین آزمایش هسته ای کره شمالی ممکن است قریب الوقوع باشد .
این منبع
مرتبط با کره شمالی که خواست نامش فاش نشود افزود چین از این اقدامات پیونگ یانگ ناخرسند است و از کره شمالی درخواست کرده است از ا نجام دادن آزمایش هسته ای خودداری کند .
وی تصریح کرد چین نگران نشت مواد رادیواکتیو و خسارات محیطی ناشی از آزمایش هسته ای کره شمالی است .
آزمایش های هسته ای کره شمالی در سال دو هزار و شش و همچنین دو هزار و نه خسارات محیطی را در منطقه کوهستانی هم مرز با چین به دنبال داشت . کره شمالی بخشی از این منطقه کوهستانی را در سال هزار و نهصد و شصت و سه به چین واگذار کرده است .
با این حال هنوز مشخص نیست آیا دولت کره شمالی که تمایلی به تسلیم شدن در برابر فشار خارجی را ندارد ، از برنامه هایش در این زمینه دست خواهد کشید تا این برنامه ها را به تاخیر خواهد انداخت .
این منبع گفت : « تاثیر آزمایش هسته ای کره شمالی بر چین بسیار زیاد خواهد بود . مقامات چینی درحال بحث دراین خصوص هستند که آیا اقدام دیپلماتیک موثر خواهد بود یا خیر . اما هرگونه اقدام ممکن است به برخی اقدامات اقتصادی محدود شود تا پکن از این طریق ناخرسندی خود را از برنامه های پیونگ یانگ نشان دهد و بر کمک غذایی حیاتی چین به کره شمالی تاثیرگذار نخواهد بود . »
یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود تایید کرد چین کره شمالی را تحت فشار قرار داده است تا از انجام دادن آزمایش هسته ای خودداری کند .
جین کانرونگ تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی در پکن گفت چین احتمالا از ابزارهای مالی برای تحت نفوذ قرار دادن این کشور همسایه خود استفاده خواهد کرد .
وی افزود اگر مذاکرات پشت درهای بسته بین چین و کره شمالی با شکست روبرو شود و نتیجه ای درپی نداشته باشد ،‌ ممکن است کمک اقتصادی پکن به پیونگ یانگ کاهش یابد .
« قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد »
صادرات چین به کره شمالی سال گذشته بیست و شش دهم درصد افزایش داشت و به دو میلیارد و دویست و هشتاد میلیون دلار رسید . در حالیکه واردات چین از کره شمالی هشتاد و یک و چهار دهم درصد کاهش داشت و به صد و چهل و هفت میلیون و چهارصد هزار دلار رسید .
جین تصریح کرد چین احتمالا از قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی به منظور اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور ازجمله تحریم های تجاری حمایت خواهد کرد .
چین نخستین آزمایش هسته ای کره شمالی را که اکتبر سال دو هزار و شش انجام شد محکوم کرد و از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ که در واکنش به این آزمایش هسته ای تصویب شد حمایت کرد . چین پس از آزمایش هسته ای ماه مه سال دو هزار و نه کره شمالی نیز از قطعنامه شورای امنیت علیه پیونگ یانگ حمایت کرد .

جین گفت برغم فشارها بر کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه های خود برای انجام دادن سومین آزمایش هسته ای ، چین تلاش می کند از اقدامات دیپلماتیک جدی علیه پیونگ یانگ ازجمله احضار سفیر کره شمالی در پکن خودداری کند .
وی افزود چین به دنبال یک تنش خارجی غیرضروری در آستانه هجدهمین نشست کنگره این کشور نیست و به این ترتیب تغییر عمده در سیاست پکن درقبال پیونگ یانگ بعید به نظر می رسد .
این منابع از بیان اینکه آیا چین صادرات نفت به کره شمالی را قطع خواهد کرد یا خیر خودداری کردند.
چین سال دو هزار و سه برای مدتی کوتاه تامین سوخت کره شمالی را در واکنش به آزمایش موشکی این کشور متوقف اما سپس اعلام کرد مشکلات فنی علت این اقدام بوده است .
یک دیپلمات غربی به همراه جین اعلام کرد آمریکا خواستار آن است که چین برای مهار کره شمالی اقدامات بیشتری انجام دهد .
مهم ترین عاملی که چین را از اقدامات شدید علیه کره شمالی باز می دارد ، هجوم آوارگان کره شمالی به شمال شرق چین درپی فروپاشی رژیم کره شمالی است .
آندری لانکوف کارشناس مسائل کره شمالی در دانشگاه کوکمین کره جنوبی گفت تجربه نشان داده است تحریم ها تاثیر چندانی بر تصمیم گیری کره شمالی نداشته است و بدون شک چین از رژیم تحریم های گسترده علیه کره شمالی جلوگیری خواهد کرد .
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است این ماه سفری دو روزه را به پکن انجام دهد گفت آمریکا مایل به همکاری با کره شمالی است اما این کشور باید مسیر خود را تغییر دهد .
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.