تقابل دو فراکسیون بزرگ مجلس در طرح سؤال از رئیس‌جمهور

ایران > قانونگذاری– گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو:
مسئله سؤال از رئیس‌جمهور نمی‌تواند نخستین موضوعی باشد که دو فراکسیون بزرگ رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس را به اشتراک برساند؛

حتی اگر غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان با یادآوری تجربه گذشته طرح سئوال برای برگزاری جلسه‌ای با فراکسیون رقیب و بررسی موضوع احتمالا منجر به جنجال این روزهای مجلس، ابراز تمایل کرده باشد، عضویت اکثریت امضا‌کنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور در فراکسیون رهروان ولایت اشتراک نظر بین دو فراکسیون را حداقل در این‌باره ناممکن کرده است.

فراکسیون اصولگرایان که ابتدای مجلس، پشت غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس ایستاده بود زودتر از فراکسیون رقیب وارد بررسی تبعات سؤال از رئیس‌جمهور شد. بنا به تجربه‌ای هم که از اسفند سال گذشته در دست است، این فراکسیون تمایلی جدی برای حضور رئیس‌جمهور در مجلس ندارد چنان‌که حداد عادل گفته است ما علاقه‌مندیم سؤال منتفی شود چرا که آن را در مجلس هشتم تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم چه اتفاقی می‌افتد. این تجربه موفقی نبوده و باید پیش چشم ما باشد.

اتفاقی که افتاد و حداد عادل از تکرار آن نگران است این بود که محمود احمدی‌نژاد در آستانه نوروز به ساختمان هرمی شکل ضلع غربی میدان بهارستان رفت و در پاسخ ۱۲سؤالی که نمایندگان مجلس از او پرسیده بودند گفت که «شب عید است، بگذارید کمی با هم شوخی کنیم. می‌شود از مجلس هم سؤال و انتقاد کرد؟ نکند نمی‌شود؟

مجلس فقط باید انتقاد کند؟ آقای رئیس اجازه می‌دهید از مجلس انتقاد کنیم؟» و اینگونه انتقاد کرد که «به‌نظر شما می‌شود با فشار دادن یک شاسی فوق لیسانس شد؟» نیش و کنایه او به طرحی بود که نمایندگان مجلس برای انتخابات مجلس نهم تصویب کرده و شرط فوق لیسانس را برای ثبت نام و نامزد شدن در انتخابات لحاظ کرده بودند البته در آن قانون یک دوره نمایندگی در مجلس به‌عنوان یک مقطع تحصیلی حساب می‌شد.

وقتی که رئیس‌جمهور از مجلس خارج شد نمایندگان تازه به‌خود آمدند که اینگونه پاسخ موجب وهن مجلس بوده است. شکستن تابوی سؤال از رئیس‌جمهور هر چه نداشت، به نمایندگان تلنگری زد که آیین‌نامه ایراد دارد و این بار با اصلاح آیین‌نامه و اعمال امکان رأی‌گیری درباره پاسخ‌های رئیس‌جمهور، برای بار دوم در تاریخ ادوار مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را کلید زدند. با این حال هنوز اراده‌ای وجود دارد که این طرح منتفی شود و مسائل ارزی و پاسخ رئیس‌جمهور به دلایل نوسانات ارزی نه به شیوه سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی که از طریق دیگری پیگیری شود؛

حتی احمد توکلی یکی از همان هفت نماینده‌ای که اسفندسال گذشته پیش‌بینی کرده بود سؤال از رئیس‌جمهور، «به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود» به طراحان سؤال پیشنهاد داده به جای سؤال، از تخلفات رئیس‌جمهور به قوه قضاییه شکایت ببرند. مرغ طراحان سؤال اما یک پا دارد! علی مطهری که بانی نخستین طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس بود و محمود احمدی‌نژاد را اصل هشتاد و هشتی کرد بازهم گفته که فکر نمی‌کند طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس منتفی شود. او گفته که سه نفر از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفته‌اند، اما شش نفر هم به جمع سؤال‌کنندگان اضافه شده‌اند. طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۱۰۲امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است و بنا به اصل ۸۸قانون اساسی باید امضای یک چهارم نمایندگان مجلس – ۷۲ امضا- را داشته باشد.

اگر حتی رهروان ولایتی‌ها هم نظر خودشان را هنوز درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور اعلام نکرده باشند، اعضای فراکسیون اصولگرایان سمبه پر زور خود را به‌کار برده‌اند که بحث سؤال بین نمایندگان و رئیس‌جمهور فیصله پیدا کند و به صحن علنی نکشد. حداد عادل از تمایل فراکسیون متبوعش برای رایزنی با فراکسیون حامی علی لاریجانی سخن گفته و اظهار داشته آنها به‌عنوان فراکسیون در این رابطه اظهارنظر نکرده‌اند، اما ما مایلیم آنها هم اظهارنظر کنند و موضعشان را به‌عنوان فراکسیون بگویند که آیا موافق با طرح هستند یا خیر؟

او خبر داد که ما علاقه‌مندیم با فراکسیون رهروان ولایت جلسه‌ای در این رابطه داشته باشیم؛ البته دعوت رسمی از آنها نکرده‌ایم ولی از آقای ابوترابی‌فرد خواسته‌ایم ایشان سعی کنند که فراکسیون رهروان هم برای منتفی شدن سؤال اقدام کنند؛ ‌اگرچه از پاسخ آنها خبری ندارم.

همزمان با او احمد سالک عضو شورای مرکز فراکسیون اصولگرایان از احتمال تشکیل دو جلسه، یکی در سطح بزرگان قم و دیگری در سطح نمایندگان برجسته مجلس برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور سخن گفته است.او در گفت‌وگو با مهر گفته که پنج نفر از نمایندگان جلسات مشترک خود را با رئیس‌جمهور آغاز کرده‌اند و در این جلسات موضوعات اقتصادی مورد بحث قرار گرفته تا راه‌حلی برای این مسائل پیدا شود.

طرح سؤال از رئیس‌جمهور به محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شده است. این طرح بنا به سؤالاتی ارزی و اقتصادی که در آن ملحوظ است، به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده و نمایندگان دولت باید با حضور در این کمیسیون توضیحات خود را ارائه دهند. اما باید دید آیا نمایندگانی که یکی از سؤالاتشان عدم‌پاسخگویی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نوسانات ارزی بازار است، از پاسخگویی نمایندگان دولت در کمیسیون برنامه و بودجه راضی می‌شوند یا اصرار خواهند کرد رئیس‌جمهور در صحن علنی به سؤالاتشان پاسخ بگوید؟


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.