پیش‌بینی حداد عادل از تغییر آرایش سیاسی مجلس

ایران > قانونگذاری– گروه سیاسی:
در روزهایی که تقابل بین دولت و مجلس به‌خاطر موضوعاتی چون سؤال بسیار نمایندگان از وزرا، موضوع توافقنامه هسته‌ای و حتی اظهارنظر بعضی دولتی‌ها درخصوص پارلمان و نمایندگان، کمی بالا می‌گیرد، نوبت بزرگان مجلس و دولت می‌شود که نقش اساسی خود را برای کم شدن این اختلافات و همگرایی بیشتر دوقوه ایفا کنند.

غلامعلی حداد عادل یکی از ریش‌سفیدان مجلس است که در هر دوره‌ای سعی کرده است آتش اختلاف میان دوقوه مجریه و مقننه را خاموش کند. همزمان با بروز بعضی اختلافات بین مجلس و دولت، زمزمه‌هایی از تغییر آرایش سیاسی مجلس و تشکیل فراکسیون سومی جدای از فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان ولایت شنیده می‌شود. فراکسیونی که به نام فراکسیون تدبیر و در حمایت از دولت قرار است شکل بگیرد. به بهانه رخداد‌های اخیر در مجلس گفت‌وگویی کوتاه با غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس انجام داده‌ایم.

  • با توجه به روی کار آمدن دولت یازدهم، زمزمه‌هایی درخصوص تشکیل فراکسیونی تازه در مجلس، در حمایت از دولت روحانی و به بهانه انتخابات مجلس دهم شنیده می‌شود. آیا آرایش سیاسی مجلس هم متاثر ازمسائل اخیر، تغییر کرده است؟

هنوز فرصت تا انتخابات بسیار است و نباید در این خصوص عجله کرد. شایعه تشکیل فراکسیون سوم در مجلس هم از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی مطرح بوده و هنوز کسی وجود و تشکیل این فراکسیون را رسما اعلام نکرده است. البته این احتمال وجود دارد که این فراکسیون تشکیل شود. بسیار وقت‌ها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تغییراتی را در مجلس تحت‌تأثیر انتخابات ملاحظه می‌کنیم ولی هنوز این فراکسیون حتی اگر عملا تشکیل شده باشد رسما اعلام نشده است.

  • درصورت تشکیل فراکسیون سوم در مجلس، آیا برنامه‌ای برای یکی شدن ۲فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس وجود دارد؟

صحبتی از یکی شدن ۲فراکسیون نیست. فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان احساس می‌کنند که در شرایط فعلی باید همگرایی‌شان در عمل بیشتر باشد. ما احساس می‌کنیم در بسیار از مسائل ضروری کشور می‌توانیم یک اقدام مشترک داشته باشیم. در ماه‌های قبل نیز در عین حال که هر فراکسیون هویت خودش را حفظ کرده است در مواردی که اختلافی در بین نبوده سعی کردیم به تصمیم و اقدام مشترک برسیم و سعی می‌کنیم این روش را در آینده نیز ادامه دهیم.

  • اخیرا تعدادی از نمایندگان نامه‌ای را به رئیس مجلس نوشته و از لاریجانی خواستند تا متن توافقنامه ژنو در اختیار نمایندگان قرار گیرد، در عین حال بعضی نمایندگان نیز قصد دارند اگر وزارت خارجه این کار را نکرد، سؤال از وزیر را در دستور کار مجلس قرار دهند. آیا در شرایط فعلی سؤال را به صلاح می‌دانید؟

امیدوارم مسئله قبل از اینکه کار به سؤال برسد در یک تفاهم حل شود. رئیس مجلس هم قطعا تلاش می‌کند که این مسئله را با رعایت مصالح کشور و حفظ حقوق نمایندگان حل کند. بالاخره آقای لاریجانی هم تلاش خواهند کرد که بین مجلس و دولت تقابل ایجاد نشود.

  • یعنی سؤال را به صلاح نمی‌دانید؟

ضرورتی ندارد اگر راه‌های دیگر برای حل این مسئله وجود دارد سؤال از وزیر مطرح شود. گره‌ای که با دست می‌توان باز کرد را نباید با دندان بازکنیم.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.