تلاش تونس برای بازپس گیری دارایی های غارت شده خود

دولت تونس روز چهارشنبه از جامعه بین المللی خواست با این کشور برای بازگرداندن دارایی‌هایی که زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق و نزدیکان او تاراج کرده‌اند و به بانکهای خارجی انتقال داده‌اند، همکاری کند .

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا؛ دولت تونس این درخواست را در مراسمی به مناسبت ” روز ملی بازگرداندن دارایی‌های قاچاق شده به خارج “‌ مطرح کرد .این مراسم را وزارت دادگستری با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار کرده بود .

نور الدین بحیری وزیر دادگستری تونس گفت :« از کشورهایی که همچنان در حمایت از مبارزه ملت تونس برای بازگرداندن دارایی‌های به غارت رفته‌اش و دستگیری افراد فراری تحت تعقیب تردید دارند می خواهیم در این مبارزه شرکت کنند ».

وی افزود «‌هیچ کشوری در جهان از دارایی های بن علی و نزدیکانش در بانکهای خارج » اطلاعی ندارد . بحیری گفت برخی کشورها به تصمیمات قضایی تونس که خواستار بازپس گیری دارایی‌های قاچاق شده به بانکهای این کشورهاست بی‌اعتنایی کرده‌اند .
بحیری از مسئولان تونسی که اسنادی درباره سرنوشت دارایی‌های قاچاق شده به خارج در اختیار دارند خواست به دادستانی عمومی اطلاع دهند و شریک جرم نباشند .

حمادی الجبالی نخست وزیر تونس در این مراسم گفت :« پیگیری دارایی‌های به تاراج رفته به علت همکاری ضعیف بین المللی کار دشواری است ».

وی افزود کشورش تاکنون « یک فروند هواپیما از سوئیس و بیست و هشت میلیون دلار به نام همسر بن علی در یک بانک لبنانی و یک ویلا را در کانادا باز پس گرفته است ».
ویلا و هواپیمایی که از سوئیس بازپس گرفته شده برای صخر ماطری داماد بن علی است که به قطر گریخته است.

تونس هنوز ارزش دارایی هایی را که بن علی و نزدیکانش به بانکهای خارجی انتقال داده اند اعلام نکرده است .اما سازمان شفافیت مالی تونس ارزش این دارایی ها را حدود بیست و سه میلیارد دلار برآورد کرده است .

سوئیس اکتبر گذشته اعلام کرد دارایی های تونس به ارزش شصت میلیون فرانک را مسدود کرده است.منصف مرزوقی رئیس جمهور تونس این مبلغ را فقط ده درصد از دارایی های تونس در سوئیس دانست .مرزوقی ماه مه گذشته از سوئیس خواست به تونس با تجارب فنی که دارد برای بازپس گیری دارایی های این کشور در سوئیس کمک کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.