تلویزیون جهانی دیجیتال در آینه آمار

جام جم آنلاین: زمانی در شهرهای خودمان تنها وسایل معمول رفت و آمد اسب و درشکه بود، اما از حدود صد سال قبل که خودرو وارد این کشور شد به آن مانند یک کالای غریبه و نامانوس نگاه شد و به دارندگان و استفاده‌کنندگان از آن البته دید خوبی وجود نداشت، اما همه می‌دانستند که این وسیله به زودی همه جا را خواهد گرفت.

فقط برای جا افتادنش نیاز بود خودروهای بیشتری وارد شود و جاده‌ها و گذرها مسطح شود و تعمیرگاه‌هایی درست شود و خلاصه فرهنگ استفاده از آن عمومی شود تا این که سرانجام روزگاری رسید که ورود اسب و درشکه به معابر عمومی باعث اختلال شد و کم‌کم رونق استفاده از اسب و درشکه کاهش یافت.

تقریبا این رویه در تمام دنیا به همین صورت بوده است و امروزه برای انتقال تلویزیون از آنالوگ به دیجیتال نیز همین اتفاق در حال تکرار است. یعنی ابتدا باید ابزار آن وارد شود و مردم با آن آشنا شوند بعد برای آن سیستم آزمایشی راه‌اندازی شود و در نهایت آن که بشود برای همه یک نسخه پیچید و در یک روز خاص فرستنده‌های قدیمی را از برق بکشیم تا سیستم جدید پایدار شود.

برخی کشورها چند سالی است در مناطق خاصی این قانون را اجرا کرده‌اند و تلویزیون آنالوگ را برای همیشه کنار گذاشته‌اند و برخی دیگر نیز برای خود برنامه‌های دیگری تدارک دیده‌اند.

براساس معاهده ژنو که در سال ۲۰۰۶ به امضا رسید، مقرر شد از هفدهم ژوئن سال ۲۰۲۴ میلادی تمام کشورهای جهان استفاده از سیستم آنالوگ را خاتمه دهند. البته قانون اروپا کمی سختگیرانه‌تر بود ، چرا که سال پایان آنالوگ ، ۲۰۱۲ اعلام شده بود .

با نگاهی به برنامه و رویه اجرایی دیجیتالی شدن تلویزیون‌ها در سراسر دنیا درخواهیم یافت برنامه انتقال به دیجیتال یک برنامه جدی است.

آمارها از منابع سازمان جهانی ارتباطات راه دور و همچنین منابع رسمی دولت‌ها اخذ شده است.

آنهایی که راه دیجیتالی را طی کردند

هلند: در یازدهم دسامبر ۲۰۰۶ سیستم دیجیتال را راه‌اندازی و سیستم آنالوگ را خاموش کرد. البته این کشور سیستم آنالوگ را برای تلویزیون‌های کابلی همچنان حفظ کرده است.

فنلاند: در ساعت چهار صبح روز اول سپتامبر ۲۰۰۷ سیستم آنالوگش را خاموش کرد. البته قرار بود در سی‌ویکم آگوست این کار را بکند، اما مشکل فنی باعث شد بعد از چند ساعت دوباره ارسال آنالوگ را آغاز کند. تلویزیون کابلی همچنان بر بستر آنالوگ تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت.

آندورا: کشور کوچک و مستقلی است که در کوه‌های پیرنه بین دو کشور فرانسه و اسپانیا قرار دارد و پایتخت آن آندورالاولاست. این کشور در سی‌ویکم سپتامبر ۲۰۰۷ این تصمیم را عملی کرد.

سوئد: از نوزدهم سپتامبر ۲۰۰۵ این برنامه را شروع کرد و وقتی منطقه اسکونه در جنوب این کشور به سیستم دیجیتال پیوست تقویم بیست و نهم اکتبر ۲۰۰۷ را نشان می‌داد. در این کشور هم تلویزیون کابلی همچنان آنالوگ است.

سوئیس: در بیست وششم نوامبر ۲۰۰۶ سیستم آنالوگش را خاموش کرد.

آلمان: این کشور پیشتاز دیجیتال شدن بود و از تاریخ اول نوامبر ۲۰۰۲ در منطقه برلین دیجیتال شدن را آغاز کرد و در چهار آگوست ۲۰۰۳ سایر مناطق را دیجیتال کرد البته مناطقی هم تا ۲۰۰۸ آنالوگ ماندند. در این کشور هم فرستنده‌های ماهواره​ای و تلویزیون کابلی همچنان آنالوگ هستند و تا اول سال ۲۰۱۲ کار خواهند کرد.

جزیره من (Isle of Man): جزیره‌ای با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر واقع در دریای ایرلند در یازدهم جولای ۲۰۰۹ آنالوگ را خاموش کرد.

دانمارک: در نیمه‌شب روز یکشنبه اول نوامبر ۲۰۰۹ ، مسئولان دیدند همه خوابند پس سیستم آنالوگ را خاموش کردند و هیچ کس با این کار از خواب بیدار نشد.

نروژ: از اول سپتامبر ۲۰۰۷ تا اول دسامبر ۲۰۰۹ مشغول از برق کشیدن فرستنده‌های آنالوگ بودند.

بلژیک: در اول مارس ۲۰۱۰ تماما دیجیتال شد.

اسپانیا: از سی‌ام نوامبر ۲۰۰۵ تا سوم آوریل ۲۰۱۰ برنامه دیجیتالی شدن را کش داد.

لتونی: اول ژوئن ۲۰۱۰ دیجیتال شد.

استونی: اول جولای ۲۰۱۰ دیجیتال شد.

«جرزی» که یکی از مستعمره‌های بریتانیاست و در نزدیکی ساحل نرماندی فرانسه قرار دارد همراه با «گرنزی» که مجموعه‌ای از جزایر وابسته به پادشاهی متحده است و در نزدیکی بریتانیا در کانال مانش واقع شده است همراه با هم در هفدهم نوامبر ۲۰۱۰ دیجیتال شدند.

اسلونی: در سوم ژوئن ۲۰۱۱ دیجیتال شد.

لوکزامبورگ: در سی‌ویکم دسامبر ۲۰۱۰ آخرین کانال آنالوگش را تعطیل کرد.

ولز: قسمتی از شبکه خود را در اول آوریل ۲۰۱۰ خاموش کرد و قسمت دیگرش را در بیستم آوریل ۲۰۱۱٫

اتریش: از پنچم مارس ۲۰۰۷ تا هفتم ژوئن ۲۰۱۱ مشغول دیجیتال شدن بود.

موناکو: در بیست‌و چهارم آوریل ۲۰۱۱ کاملا دیجیتال شد.

اسکاتلند: روز بیست‌ودوم ژوئن ۲۰۱۱ را برای اتمام پخش آنالوگ انتخاب کرد.

قبرس: از ابتدای جولای ۲۰۱۱ به طور کامل به سمت دیجیتال متمایل شد.

کدام کشورها از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ قصد خاموش کردن آنالوگ را دارند؟

آرژانتین: با این که قرار است همه کشورها تا ۲۰۲۴ آنالوگ را کنار بگذارند، اما آرژانتین برنامه دارد این سیستم را تا یکشنبه اول سپتامبر ۲۰۱۹ حفظ کند و البته کار دیجیتال شدن را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است.

استرالیا: این کشور برنامه مفصلی برای دیجیتال شدن دارد و اولین سیستمش را در اول ژانویه ۲۰۰۱ راه‌اندازی کرد. در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ نیز قسمت‌های مختلفی از این کشور که در حقیقت برای خود یک قاره است پوشش دیجیتال داده است، اما برنامه دارد تا تلویزیون‌های کابلی را تا سی‌و‌یکم دسامبر ۲۰۲۴ همچنان آنالوگ نگه دارد.

بولیوی: این کشور هم در سال ۲۰۱۲ قصد دیجیتال شدن دارد.

برزیل: در دسامبر ۲۰۰۷ سائوپائولو و در ژانویه ۲۰۰۸ ریودوژانیرو را دیجیتال کرد و تا دسامبر ۲۰۲۴ قصد دارد باقی مناطق را دیجیتال کند. برای شبکه‌های غیر برودکست تا سال ۲۰۱۶ مهلت کار گذاشته است. برزیل پایه تلویزیون دیجیتال خود را روی پخش HD گذاشته است.

بلغارستان: در بیست و یکم دسامبر ۲۰۱۲ تصمیم دارد دیجیتال شود.

کامبوج: یک برنامه پنج ساله را از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ برای دیجیتال شدن در دست دارد.

کانادا: این کشور در روز چهارشنبه سی و یکم آگوست سال ۲۰۱۱ دیجیتال می‌شود، اما می‌دانید که این کشور مناطق پهناور و یخزده‌ای را نیز دارد که خالی از سکنه نیست برای همین ایستگاه‌های کم‌قدرتی در آنها دارد که برای دیجیتال شدن آنها تا سال ۲۰۱۶ برنامه‌ای ندارد.

شیلی: بدون ذکر تاریخ دقیق در سال ۲۰۱۷ دیجیتال خواهد شد.

کلمبیا: این کشور تصمیم دارد فرستنده‌های آنالوگ را در تاریخ یکشنبه اول ژانویه ۲۰۱۷ خاموش کند.

جمهوری چک: قرار است در نوامبر ۲۰۱۱ و برخی مناطقش در ۲۰۱۲ دیجیتال شوند.

السالوادور: از چند سال قبل تاریخ دقیق شنبه اول ژانویه ۲۰۱۹ را مشخص کرده است.

اندونزی: از سال ۲۰۲۴ برنامه دیجیتال شدن را شروع و در سال ۲۰۱۸ آن را به اتمام خواهد رساند.

ایران: از سال ۲۰۰۹ برنامه خود را شروع کرده و قرار بود تا نیمه ۲۰۱۱، ۴۰ درصد مردم زیر پوشش شبکه دیجیتال باشند و قرار است تا ۲۰۲۴ تمام سیگنال‌های آنالوگ خاموش شوند.

ایرلند: قسمتی از کارش را در سال ۲۰۱۰ تمام کرده و در سال ۲۰۱۲ کاملا دیجیتال خواهد شد.

ایتالیا: قرار بود در سال ۲۰۰۶ دیجیتال شود، اما تاخیر زیادی در این کار دارد و طبق قانون باید تا دوازدهم دسامبر ۲۰۱۲ دیجیتال شود.

ژاپن: در بیست و چهارم جولای ۲۰۱۱ بیشتر شبکه‌ها دیجیتال​شدند، اما چند منطقه خاص به دلیل سونامی زمین‌لرزه سال ۲۰۱۱ از بین رفتند که آنها در مارس ۲۰۱۲ دیجیتال شدند.

کنیا: بعد از آفریقای جنوبی دومین کشور آفریقایی و پیشرو در دیجیتال شدن است که در ژوئن ۲۰۱۲ دیجیتال شد.

مقدونیه: در سال ۲۰۲۴ دیجیتال می‌شود.

مکزیک: قرار بود سال ۲۰۲۴ دیجیتال شود، اما در سال ۲۰۱۰ با دستور رئیس‌جمهور این تاریخ به ۲۰۲۴ تغییر یافت.

نیوزیلند: برنامه دارد تا دسامبر ۲۰۲۴ دیجیتال شود.

هلند: برنامه دارد تا ۳۱ جولای ۲۰۲۴ دیجیتال شود.

پرتغال: با وجود این که تا آوریل ۲۰۰۹، ۸۰ درصد دیجیتال شده است، تا آوریل ۲۰۱۲ دیجیتال شد.

فیلیپین: این کشور در سی و یکم دسامبر ۲۰۲۴ دیجیتال می‌شود.

رومانی: برای اول ژانویه ۲۰۱۲ برنامه‌ریزی کرده است.

روسیه: برنامه دارد در سال ۲۰۲۴ دیجیتال شود.

اسلواکی: برنامه‌اش نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۲ دیجیتال خواهد شد.

کره جنوبی: در تاریکی صبح بیست و یکم دسامبر ۲۰۱۲ راس ساعت ۴ دیجیتال خواهد شد.

تایوان: از روز جمعه دوم جولای ۲۰۰۴ برنامه‌اش را شروع کرده است و در ژوئن ۲۰۱۲ کارش را تمام کرد.

تایلند: با تاخیری دو ساله در سال ۲۰۱۲ دیجیتال ‌شد.

اکراین: در روز جمعه هفدهم جولای ۲۰۱۲ دیجیتال می‌شود.

انگلستان: برنامه گسترده‌ای برای دیجیتال شدن دارد و بخش‌های مختلفی از آن با وجود برودکسترهای زیاد انجام شده است که در ژانویه ۲۰۱۲ به طور کامل آنالوگ را کنار گذاشت.

آمریکا: با وجودی که در جولای ۲۰۰۹ کار آنالوگ در آمریکا تمام شد، اما دستگاه‌های کم‌قدرت همچنان آنالوگ هستند که این موضوع تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

سخن آخر

در نهایت آن که با توجه به نوع برنامه کشورها و آمارهایی که به تفصیل ذکر شد می‌توان گفت یکی از اصلی ترین شاخصه‌های این بخش توجه به مردم و مدیریت موضوع با توجه به یک قاعده مستحکم و مدیریت رسانه‌ای قوی است تا مراحل کار انجام شده با دقت بالا و کمترین بازخورد منفی پیش برود.

پس لازم است دستگاه‌های دست‌اندرکار این حوزه با نگاهی فراسازمانی به موضوع زیرساختی توجه کرده و آن را در دستور کار خود قرار دهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بانشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.