تنش در روابط دوحه و ریاض

فارس: شبکه های اجتماعی در اینترنت دوشنبه شب به طور غیرمنتظره و ناگهانی این خبر را پخش کردند که شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر از سمتش برکنار شده و شیخ تمیم فرزند امیر قطر به این سمت منصوب شده است.

اما خالد المطرفی مدیر منطقه ای پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی در یکی از شبکه های اجتماعی اعلام کرد که پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه قطر هک شده است و خبرهایی که درباره قطر در این پایگاه منتشر می شود درست نیست.

اما افراد پیگیر پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه ملاحظه کرده اند که این خبر بعد از حذف شدن سه بار روی پایگاه بازگشته است؛ امری که برخی را درباره هدف پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه به شک و تردید واداشته است بویژه که این پایگاه خبری چند روز پیش نیز خبری را با عنوان «وقوع کودتا در قطر» منتشر کرد اما سپس مدیر آن این خبر را تکذیب و از منتشر شدن آن عذرخواهی کرد.

در همین راستا، ناظران این پرسش را مطرح می کنند که هدف پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه از انتشار این اخبار ضد و نقض و عذرخواهی یا توجیه هک شدن این پایگاه چیست بویژه که پایگاهی که مورد حمله هکرها قرار می گیرد و هک می شود، سریعا نمی تواند روی اینترنت بازگردد و اصلاح آن طول می کشد و برای مدتی طولانی بسته می ماند.

اما سخن درباره عملکرد شیخ حمد بن جاسم و به طور مشخص برکناری او از سمتش از مدتها پیش درسایه سفر ماه گذشته شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر به عربستان سعودی آغاز شد. اطلاعات درز کرده از این سفر حاکی است ریاض نارضایتی خود را از نخست وزیر قطر ابراز داشته و وی را عامل تنش و بحران روابط دو کشور بویژه درسایه نوار صوتی منتشر شده اخیر دانسته است.

شیخ حمد بن جاسم در این نوار صوتی منتشر شده بر روی شبکه های اجتماعی گفته است که رژیم سعودی به طور قطع بدست ما سرنگون خواهد شد. او همچنین خواهان تقسیم عربستان به چهار کشور شده است.

دولت عربستان در جریان سفر امیر قطر بر ضرورت کنار گذاشتن شیخ حمد بن جاسم به عنوان شرط بازگشت طبیعی روابط بین دوکشور تاکید کرده است.

از سوی دیگر، ناظران معتقدند که شیخ حمد بن جاسم شکست مفتضحانه ای نیز در مدیریت پرونده سوریه خورده است و نتوانسته هیچ گونه دستاوردی را بویژه در زمینه ساقط کردن نظام سوریه بدست آورد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.