تهیه برنامه برای تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:
ماجرای سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزارت آموزش و پرورش درباره طرح تعطیلی مدارس در حال تکرار است و نمایندگان این کمیسیون از تهیه برنامه برای روزهای پنجشنبه خبر می‌دهند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره به فارس گفت: مقرر شد تا دو سه‌ماه آینده، آموزش و پرورش برنامه اجرایی در مورد راهکارهای مرتبط با اردوها، فعالیت‌هایی در جهت قرآن و نماز و ارتقای بینش دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه را ارائه ‌دهد. محمدمهدی زاهدی درباره جلسه این کمیسیون با برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: در این جلسه پس از ارائه گزارش‌هایی از راهکارهای اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین توسط معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش، اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز نظرات و پرسش‌های خود را مطرح کردند و به توافقات خوبی رسیدند.

تعطیلی مصوبه‌ای ندارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اظهار کرد: مناسب است که این واژه دیگر به‌کار برده نشود زیرا مصوبه‌ای در این زمینه در آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. زاهدی درخصوص طرح «۳ـ۳ـ۶» عنوان کرد: مناسب است به جای «۳ـ۳ـ۶» واژه «۳ـ۳ـ۳ـ۳» به‌کار برده شود، زیرا قرار است که شش سال به دو دوره سه سال تقسیم شود.
پیش از تعطیلات تابستانی مجلس برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس از احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای لغو تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس خبر داده بودند ولی با توجه به سخنان رئیس کمیسیون چنین امری بعید به‌نظر می‌رسد.

ماجرای وعده به مجلس نهم

از هنگامی که بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس مطرح شد، کشمکش بر سر این موضوع که آیا این موضوع باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شود یا مجلس شروع شد. در نهایت تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش در نشست‌های مختلف در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کردند که روزهای پنجشنبه مدارس تعطیل نیستند و تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست.

آموزش و پرورش اعلام کرده بود در این روز برای دانش‌آموزان برنامه‌های خاصی مانند اردو، فوق برنامه، کلاس‌های پرورشی و برای معلمان نیز کلاس آموزش ضمن خدمت پیش‌بینی شده ولی طی یک سالی که این طرح در ۸۰درصد مدارس کشور اجرا شد، برنامه‌ای برای دانش‌آموزان و معلمان اجرا نشده است.دکتر علی‌ عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش مجلس هشتم تا آخرین لحظات حضور در مجلس مخالف تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس بود و بارها اعلام کرد که آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای روزهای پنجشنبه پیش‌بینی نکرده است.

از حرف تا عمل

حال این ماجرا پس از یک سال مجدداً تکرار می‌شود. یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که حرف و عمل وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس در تضاد کامل با یکدیگر است. جبار کوچکی نژاد اخیراً به مهر گفت: تعطیلی مطلق پنجشنبه‌های مدارس مطابق با سند تحول بنیادین نیست و این موضوع را نیز به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده‌ایم. این نماینده مجلس که پیش‌تر از مدیران آموزش و پرورش بود با انتقاد از قفل بودن درهای مدارس در روزهای پنجشنبه، افزود: براساس اطلاعات دریافتی از سال گذشته بسیاری از مدارس در روزهای پنجشنبه تعطیل بوده‌اند.

وعده تکراری

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز در این‌باره به فارس گفت: مقرر شد روزهای پنجشنبه در آموزش و پرورش به‌عنوان ساعات کاری برای بهره‌گیری در حوزه تربیتی، کلاس‌های فوق برنامه و کارهای اردویی و نظایر آن استفاده شود و آموزش و پرورش ظرف ماه‌های آینده گزارش تدوین برنامه‌های مدارس درخصوص نحوه فعالیت در امور پرورشی را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهد.
سال گذشته نیز مسئولان آموزش و پرورش چنین وعده‌ای به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دادند که هیچ‌گاه محقق نشد. رئیس کمیسیون آموزش مجلس هشتم ۳۰شهریور ۹۰اعلام کرد: قرار بود آموزش و پرورش تا ۲۹شهریور برنامه‌های خود را برای روز‌های پنجشنبه مدارس اعلام کند اما این وعده آموزش و پرورش هم مانند وعده‌های دیگرش عملی نشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.