کشمکش بر سر تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ادامه دارد

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:
کشمکش بر سر تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس همچنان ادامه دارد.

درحالی‌که آموزش و پرورش در این زمینه سکوت کرده، مجلسیان از احتمال لغو آن سخن می‌گویند و دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس دفاع می‌کند.دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دیروز در نشست خبری درباره سطح دو سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ریزی، تدوین و تصویب سیاست‌های اجرایی مربوط به سند مانند ساعات و روزهای تحصیلی آموزشی در این سطح قرار دارد.

محمد‌رضا مخبر‌دزفولی اظهار کرد: نهاد واسط اجرایی بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی باید سیاست‌های این ماده را عملیاتی کنند و شورای‌عالی آموزش و پرورش باید مواردی که در سند پیش‌بینی شده است را اجرایی کند.وی با اشاره به راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره ساعات و روزهای آموزشی گفت: در راهکار ۱-۱سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متناسب‌سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توجه به توان دانش‌آموزان صورت گرفته است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز در تاریخ ۱۳دی‌ماه ۹۰مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را در این‌باره تصویب کرد که در دوره‌های راهنمایی و متوسطه نیز ساعات و روزهای آموزشی براساس پنج روز اول هفته ساماندهی و اجرا می‌شود.

مخبر دزفولی به مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در این مصوبه آمده است که مدارس می‌توانند روزهای پنجشنبه را برای برنامه‌های مکمل فرهنگی، هنری، ورزشی، آمادگی دفاعی و. . . اختصاص دهند.دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مورد بررسی‌هایی که درخصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها صورت گرفته است، گفت: براساس بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها، دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان بیشترین موافقت را با تعطیلی پنجشنبه‌ها داشتند.

مخالفت با تعطیلی پنجشنبه‌ها

از هنگام مطرح شدن بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، مجلس هشتم مخالفت خود را با آن اعلام کرد. مجلسیان معتقد بودند باید این طرح در مجلس بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود، سرانجام با اصرار آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موضوع در این شورا بررسی و تصویب شد.

البته پیش از تصویب طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، رئیس دولت از آن دفاع کرده و طبیعی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن نیز بر عهده رئیس دولت است، آن را تصویب کند.هفته گذشته یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از احتمال لغو طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس سخن گفت. پیش از آن نیز رئیس کمیسیون مذکور از بررسی طرح تغییر ساختار آموزشی (۳-۳-۶) و تعطیلی روزهای پنجشنبه در کمیسیون آموزش خبر داده بود.

در همین حال یک عضو کمیسیون آموزش مجلس به فارس گفت: هیچ توجیهی برای تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد و تعطیلی پنجشنبه‌ها، افت تحصیلی و آموزشی را در پی خواهد داشت.عبدالوحید فیاضی اظهار داشت: این تعطیلی برای دبستانی‌ها با توجه به برخی مخالفت‌ها موجه است اما برای راهنمایی و دبیرستان هیچ توجیهی وجود ندارد.وی افزود: شرایط سنی دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره دبیرستان به‌گونه‌ای است که با یک روز خلأ آموزشی، امکان دارد آسیب‌های اجتماعی و خطراتی از نظر اخلاقی متوجه این دانش‌آموزان شود‌.فیاضی تأکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، طرح دوفوریتی موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس را تهیه کرده است که بعد از تعطیلات مجلس بررسی می‌شود تا پس از تصویب، از مهرماه امسال اجرایی شود.

انحراف از اهداف اولیه طرح

وقتی پیشنهاد اولیه تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها در دولت هشتم مطرح شد، علت آن نابرابری روزهای کاری معلمان دبستانی با سایر دوره‌های تحصیلی بیان شد. در دولت دهم نیز در ابتدای طرح همین موضوع به‌عنوان علت اعلام شد اما یک‌ماه پس از اجرای آزمایشی این طرح در دبستان‌ها، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی نیز وجود دارد و موج جدیدی در این‌باره راه افتاد که نتیجه آن اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه در ۸۰درصد مدارس کشور بود و تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها که مورد توافق همگان بود به بوته فراموشی سپرده شده است.

دردسر تازه پدران و مادران

البته تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس برای پدران و مادران دانش‌آموزان نیز پیامدهایی داشت که وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرد این مسئله به آموزش و پرورش ربطی ندارد و خانواده‌ها همان کاری را انجام دهند که در تعطیلات تابستانی مدارس برای فرزندان خود انجام می‌دهند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.