تورم ژاپن منفی تر شد

نرخ تورم سومین اقتصاد بزرگ جهان به منفی ۰.۴ درصد رسید.

تورم ژاپن منفی تر شد

به گزارش ممتاز نیوز، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر بوده است.

 در بین بخش‌های مختلف، آب و برق با تورم منفی ۶.۶ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز مراقبت های درمانی با تورم مفی ۰.۱ درصدی و ارتباطات با تورم ۰.۷ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به لوازم منزل با ۲.۹ درصد بوده است و پس از این بخش، آب و برق با ۲.۵ درصد قرار دارند.

بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند.

هم‌چنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسیده که یکی از پایین ترین سطوح ثبت شده در طول پنج ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۲ معادل ۲.۴۷ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد  و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۲.۵ درصد بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم این ماه با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسیده است.  

بانک مرکزی ژاپن دستیابی به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده که در از تحقق چنین هدفی در طول سه سال اخیر ناکام مانده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.