تور برج­های تهران ویژه اصحاب رسانه برگزار می­‌شود

۱۲م دیماه ،

همزمان باسالروز ثبت اولین اثر ثبتی تهران درفهرست میراث ملی کشور، برنامه گردشگری برج­های تهران ویژه اصحاب رسانه حوزه میراث فرهنگی در هیاتهای امناء اماکن تاریخی، موزه­ها و میراث فرهنگی برگزار می­‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ پس از تصویب قانون ثبت آثار ملی کشور در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی اولین اثر ثبتی که در استان تهران ثبت شد، شهر دماوند و اطراف متصل به آن بود و لی اولین اثر ثبتی پایتخت که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، برج مقبره موسوم به طغرل در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ می­باشد که از میان ۱۸۰ اثرثبی که در آن سال ثبت شد، این اولین اثر ثبتی شهر تهران بود که در سیاه فهرست آثار ملی کشور و با قدمت سلوجوقی و به شماره ۱۴۷ ثبت شد.
برج طغرل در شرق آرمگاه ابن بابویه در شهرری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان   می‌باشد. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیده ٔ بعضی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.
۸۱  سال از ساخت برج طغرل می­گذرد و در آستانه سالروز ثبت اولین میراث ملی شهر تهران در فهرست آثار ملی کشور، تور از برج طغرل تا برج میلاد توسط دفتر نماینده شهردار تهران در هیات­های امنا اماکن تاریخی، موزه­ها و میراث فرهنگی ویژه اصحاب رسانه حوزه میراث فرهنگی در روز یکشنبه ۱۷ دی ماه برگزار می­شود.
گفتنی است؛ در این برنامه که از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ساعت ۱۴ ادامه خواهد داشت؛ از برج میلاد به عنوان بلندترین برج ایران و برج طغرل به عنوان اولین اثر ثبتی شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام بازدید خواهد شد. این برنامه با  مشارکت کمیته پیگیری خانه­های تاریخی تهران و شرکت برج میلاد آسمان تهران برگزار می­‌گردد./ص
 


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.