توزیع ایران‌چک ۱۰۰هزار تومانی و سکه‌های امنیتی در سال ۹۳

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: در حالی که قرار بود ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از نیمه اسفندماه وارد بازار شوند، دبیرکل بانک مرکزی از احتمال توزیع آنها در سال آینده خبر داد و گفت: البته اگر در روزهای باقی‌مانده احساس نیاز کردیم دستور توزیع را صادر خواهیم کرد.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم دربارهٔ زمان توزیع ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار، اظهار داشت: بانک مرکزی براساس تقاضای بازار ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را توزیع خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه حرکت به‌سمت فعالیت‌های غیرنقد از مهمترین اهداف بانک مرکزی است، تصریح کرد: همان‌طور که در آمارها آمده امسال بیشترین تراکنش را نسبت به سال قبل داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که حجم فعالیت‌های بانکی به‌صورت الکترونیکی افزایش یافته است.

دبیرکل بانک مرکزی ادامه داد: اگر وضع به همین شکل در روزهای باقی‌مانده ادامه یابد و احساس نیازی در بازار نداشته باشیم، ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را از ماه‌های اول سال آینده وارد بازار خواهیم کرد.

احمدی ضمن تأکید بر اینکه احتمال توزیع ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی در روزهای باقی‌مانده سال ۹۲ هم وجود دارد، گفت: اگر فشار تقاضا را از طریق دستگاه‌های عابربانک و شبکه بانکی احساس کنیم به‌طور حتم در هفته جاری دستور توزیع ایران‌چک‌ها را صادر خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از یک ماه قبل آماده توزیع ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی است، تصریح کرد: به بانک‌ها بخشنامه کرده‌ایم که دیگر نیازی به ابطال و پشت‌نویسی این چک‌پول‌ها نیست و از این پس ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی در جریان خواهد بود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه هم اکنون ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی به‌عنوان ذخیره در این بانک نگه‌داری می‌شود، افزود: رویه ذخیره‌سازی در تمام دنیا وجود دارد و بانک‌های مرکزی برای تأمین نیاز مردم در شرایط بحرانی معمولاً ۳ برابر اسکناس موجود در بازار اسکناس ذخیره می‌کنند.

* توزیع سکه‌های طلا با بسته‌بندی امنیتی احتمالاً از فروردین ۹۳

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه دربارهٔ زمان توزیع سکه‌های طلا با بسته‌بندی تازه و امنیتی به بازار گفت: سکه‌های طلا با بسته‌بندی امنیتی آماده ورود به بازار می باشند ولی به‌خاطر آرامش بازار طلا و سکه فعلاً بانک مرکزی احساس نیاز برای ورود به بازار نکرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سکه‌های نیم و ربع با بسته‌بندی امنیتی ضرب و آماده ورود بازار شده‌اند ولی بنا به این سبب که فعلاً احساس نیاز به ورود در بازار نکردیم نمی‌توانیم زمان دقیقی برای ورود این سکه‌ها در بازار اعلام کنیم.

احمدی همچنین به بانک‌ها اخطار داد که در صورت ایجاد هرگونه محدودیتی در خدمات‌دهی عابربانک‌ها به مردم بانک مرکزی جریمه سختی را برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته است.

وی گفت: بانک‌ها به هیچ وجه حق بستن شبکه عابربانک‌های خود را روی سایر بانک‌ها ندارند، البته گزارشی در این زمینه تا کنون دریافت نکرده‌ایم ولی به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم در صورت بروز چنین رفتاری حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.