توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از اهداف دولت عراق است

‘ولید شلتاغ’ روز شنبه در حاشیه بازدید هیات تجاری – اقتصادی عراق از پایانه و بازارچه مرز بین المللی مهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشور عراق در زمینه مبادلات مرزی در حال انطباق با استانداردهای روز جهان است.

وی اظهار داشت: توسعه روابط تجاری در گرو توجه به مسایلی مانند کنترل کیفیت کالاها، امنیت و ایجاد زیرساخت های مناسب در مرز است که باید توجه ویژه ای به این امور داشته باشیم.

رییس اداره کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه عراق تصریح کرد: با توجه به تعامل و اشتراکات دو طرف ما آمادگی کامل برای هر گونه همکاری داریم.

شلتاغ همچنین خواستار رفع موانع و مشکلات مرزی و گمرکی میان دو کشور شد.

فرماندار مهران نیز در اظهاراتی با اشاره به محدودیت های تجاری در مرز مهران اظهار داشت: برخی محدودیت های تجاری بدون اطلاع رسانی قبلی بویژه در مورد محموله های تره بار و فاسد شدنی از سوی عوامل بازارچه عراق اعمال می شود که این موارد باید بیشتر مورد توجه مسولان عراقی قرار گیرد.

‘ولی الله حیاتی’ ادامه داد: ممنوعیت ورود کالاهایی از قبیل مواد خوراکی و لبنیات از سوی بازارچه عراق و اخذ عوارض غیرمتعارف از کامیون های حامل بار عراقی در بازارچه از دیگر عواملی است که باعث عدم تمایل تجار به فعالیت های اقتصادی در این مرز خواهد شد و باید نسبت به رفع این موانع اقدام شود.

وی برپایی نمایشگاه محصولات در بازارچه مرزی یا هر نقطه دیگر در استان را از ضروریات توسعه تجارت بین دو کشور دانست.

فرماندار مهران با تاکید بر ایجاد نشست های دو جانبه و مستمر و اجرایی کردن توافقات و تفاهمات دو جانبه افزود: بسترسازی مناسب در جهت شناساندن پتانسیل ها و قابلیت های دو طرف با ایجاد همایش های تجاری اقتصادی و ایجاد زیرساخت های جاده ای و ریلی برای جابجایی حجم کلان از محموله های اقتصادی تجاری باعث بسط و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.

شهرستان مرزی مهران در جنوب غرب ایلام بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و از کانون های مهم تردد زوار و کالا به شمار می رود.

ک/۴/۷۱۷۰/۵۳۴/۵۶۵/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۱۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.