توسعه شهری در گرو شهروند محوری است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه شهری در ایران دولت محور است و باید به سمت شهروند محوری تغییر کند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع ومعارفه معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهری در ایران به شدت دولت محور است، گفت تمام توسعه های از جمله طراحی جامعه شهری ،‌هویت اقتصادی و اجتماعی شهرها توسط دولت ایران تصمیم گیری می شود .

وی ادامه داد باید در مرحله شهرسازی دولت محور دولت محوری باید به سمت شهروند محوری عبور کند.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: میزان رشد اجتماعی در ایران به آن اندازه ارتقا پیدا کرده که این دوره آغاز یک تغییر اساسی از رویکرد شهرسازی دولت محور به سمت شهروند محوری تغییر پیدا کند.


وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در شهروند محوری بسیاری از طرحها ، فرایند ها و تصمیماتی که اساسا دولت در آن دخالت می‌کند به صورت بنیادی تغییر کند.

آخوندی با اشاره به اینکه توسعه شهری باید محلی و به صورت ملی باشد که این امر بسیار پیچیده ای به شمار می رود،
گفت: در توسعه شهری باید ساکنان محلات بتوانند در مورد توسعه محله خودشان نظارت و دخالت کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در این دوره باید قدرت شورای شهر افزایش پیدا کند و در تصمیم گیری ها مقامات محلی اظهار نظر کنند.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر قدرت ا صلی در اختیار قدرت مرکزی است و حاضر نشده قدرت خود را به نهاده های محلی واگذار کند و همین امر سبب شده نهادهای محلی تابع دولت مرکزی باشد.


وی در خصوص توسعه شهری ، شهروند محوری گفت: در این توسعه باید تمامی منافع محلی در نظر گرفته شده و منافع آنها به رسمیت شناخته شود.


وزیر راه و شهرسازی با شااره به اینکه در جغرافیای سیاسی کشور انواع منطقه بندی وجود دارد گفت:باید یک نظام حکمروایی سیاسی وجود داشته باشد که تمامی شهروندان در آن اظهار نظر کنند.


آخوندی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر هیچ نوع فرایندی را با مشارکت محلی و شهروندان صورت نمیگیرد واصلاح آن بسیار کار سخت و پیچیده ای است.


وی در ادامه گفت: از جنبه اجتماعی ، شهروندان نیز به حقوق خود واقف نیستند و در جهت بهبود کیفیت زندگی شان اقداماتی انجام نمی دهند.


وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: کیفیت زندگی در شهرهای ایران بسیار پایین و میزان بهره وری ، حجم سرمایه گذاری بسیار کاهش یافته و یک سازمان یکپارچه ای که منافع شهروندان و ارتقای کیفیت در نظر بگیرد وجود ندارد.


آخوندی با اشاره به اینکه وجود سیستم دولت محوری سبب شده بخش های خصوصی نیز اقداماتشان را به صورت دولتی پیش ببرند گفت: بخش های خصوصی سیستم هایشان  را به شیوه دولتی و براساس چارچوب دولت محوری هماهنگ می‌کنند.


وی در ادامه افزود: امید است این دوره یک آغازی برای توسعه شهروند محوری باشد که همین امر نیازمند همکاری بسیار گسترده است.


وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: همکاری دانشگاهها و کوتاه شدن فاصله دسترسی اطلاعات از کلان شهرها به حومه شهر زمینه را برای توسعه شهروند محوری فراهم می کند.


آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: تقویت حرکت شهرداری های و تغییر رویکرد به سمت محلی و به نفع شهرداری ها و نهادهای محلی باید در دستور کار قرار گیرد.


وی در پایان گفت: باید در عدالت جغرافیایی و توزیع منافع ملی را سیاست گذاری و تصمیمات توسط نهادهای محلی صورت گیرد.

 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.