توصیه‌های درمانی کودکان

جام جم آنلاین: از همان دوره بچگی فرزندتان را از دکتر، آمپول، تاریکی، لولو و… نترسانید تا بعدا برای از بین بردن ترسی که خود باعث و بانی‌اش بوده‌اید، به دردسر نیفتید.

وقتی خودتان (البته فقط برای بیماری‌های جزیی) به درمانگاه می‌روید، کودکتان را نیز همراه ببرید و به او توضیح دهید که پزشک، دارو، سرنگ، واکسن و… برای خلاصی از درد و بهبود لازم است.

با تهیه اسباب‌بازی‌های پزشکی و درمانی پیش از بیماری و نیاز به درمان، ترس یا ناآشنایی آنها را از این وسایل از بین ببرید.

با لوازم اسباب‌بازی مثل سرنگ و گوشی پزشکی گهگاه عروسک‌های کودکتان را معاینه کنید و بگویید ببین عروسکت چقدر خوشحال است که داریم خوبش می‌کنیم (از جملاتی مثبت مثل این استفاده کنید، نه منفی چنان‌که ببین اصلا گریه نمی‌کند و…). دکتر و مطب رفتن را در ذهن کودک بزرگ نکنید. تصور فرزندتان را از پزشک و مطب و بیمارستان، ترسناک یا متفاوت نکنید.

توضیح دهید که همه اینها باعث می‌شود بیماری یا بیحالی تو خوب شود و… قبل از رفتن نزد پزشک، روند درمان یا کارها و معایناتی را که ممکن است در آنجا انجام گیرد به زبانی قابل فهم برای کودک توضیح دهید: منشی چنین سوالی می‌کند، پرستار این کار را می‌کند، پزشک این طور و… نوشیدنی، خوراکی، اسباب‌بازی و… مورد علاقه او را با خود ببرید تا هنگام معاینه با آن سرگرم و مشغول شود.

قبل از تزریقاتی چون واکسیناسیون و… با مالیدن مقدار کمی کرم مسکن به موضع تزریق (حتما با تجویز پزشک) می‌توانید به کم کردن احساس درد یا سوزش کودک خود کمک کنید.

هنگام تزریق واکسن و… هدیه‌ای کوچک اعم از اسباب‌بازی جدید یا خوراکی و… تهیه کنید و هنگام تزریق به او بدهید تا حواسش از درد پرت شود. تزریقات درد و سوزش دارد، اجازه دهید کودکتان گریه کند.

او را در آغوش بگیرید و با جملاتی چون الان بهتر می‌شود، این شکلات را بخوری دردش کم می‌شود و… حس بهتری به او بدهید حتی بهترین پزشک اگر نمی‌داند با بیماران، بخصوص کودکان چه رفتاری داشته باشد، بخصوص کودکان را نباید نزد او ببرید.

لطمه‌ای که به روحیه و روان خود و کودکتان وارد می‌شود، بعدها چند برابر شفای جسمی، شما یا کودکتان را آزار خواهد داد.

درمانگران کودک حتما باید زمانی را به آشنایی و خوش‌و بش با آنها اختصاص دهند، با موبایل والدینشان از خود و کودک هنگام معاینه عکس بگیرند، حتی عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی تهیه کنند یا اگر خود کودک عروسکی همراه دارد، ابتدا عروسک را معاینه و درمان کنند سپس بگذارند بچه‌ها به برخی وسایل بهداشتی و عاری از میکروب دست بزنند و…

رشید حسام ‌-‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.