توضیح هاشمی ثمره درباره رد تقاضای ملاقات احمدی‌نژاد از جانب رییس جمهور برزیل: فرصت دیدار پیش نیامد

به گزارش خبرآنلاین، دستیار ارشد رییس جمهور در میزگرد سیاسی سیمای فرانسوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره علت دیدار نکردن دکتر احمدی نژاد با رییس جمهور برزیل تصریح کرد: اجلاس “ریو + ۲۰” را سازمان ملل برگزار کرده بود و میزبان سازمان ملل بود، نمایندگان کشورها، همان طور که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کنند، در این اجلاس هم شرکت کرده بودند و بیش از ۱۰۰ نفر از روسای جمهور و نخست وزیرها در این اجلاس شرکت کرده بودند.

وی افزود: رییس جمهور برزیل به عنوان رییس اجلاس انتخاب شده بود و با توجه به حجم کار و مسئولیت چه طور می توان توقع داشت که ایشان در ظرف مدت کوتاهی با روسای جمهور ملاقات کنند؛ و این فرصت پیش نیامد. البته این به معنای این نیست که رابطه دو کشور مشکلی دارد، چرا که در حال حاضر روابط دو کشور خوب و رو به پیشرفت است و در سالهای اخیر هم حضور ایرانیان در برزیل و تبادلات تجاری دو طرف به شدت گسترش پیدا کرده است.

اهم سخنان هاشمی ثمره در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

  • آنچه امروز به عنوان بحث‌های توسعه‌ای در دنیا مطرح است، این است که سلطه گران بعد از ۵۰-۶۰ سال می خواهند دوباره روی مباحث توسعه ای تجدیدنظر کنند و این نشان از آن دارد که مباحث توسعه ای در دنیا شکست خورده و با بن بست جدی مواجه شده است.
  • آقای رییس جمهور در آن اجلاس به تشریح و مرور تاریخی مبانی تفکر توسعه ای پرداختند و گفتند که در قرون اخیر، از دوران برده داری، دوره استعمار و استعمار نو گرفته تا نظامات جدیدی که بعد از جنگ های جهانی اول و دوم بر دنیا مسلط شد؛ همواره جنگ و ناامنی در عرصه جهانی در حال گسترش بوده و طی این دوران طولانی، بشر احساس آرامش، رفاه و سعادت نکرده است و امروز دوباره همان کسانی که مقصر و مولد این حوادث و مشکلات برای بشریت بودند، می خواهند دوباره برای آینده بشر راهکار ارائه دهند؟
  • اگر امروز در دنیا جنگ و ناامنی مشاهده می شود، این اتفاقات از قدرت های بزرگ به دیگر کشورها سرایت کرده و مقصر اصلی اینگونه ناامنی ها در منطقه کانونی خاورمیانه رژیم صهیونیستی است؛ نمونه بارز این ناامنی ها حمله به عراق و افغانستان و اشغال این کشورهاست که باعث تحمیل ۵۰ سال عقب ماندگی به این کشورها و تحقیر و ناامنی برای مردم آن کشورها شده است.
  • در بخش اقتصادی نیز نظام سرمایه سالار جهانی حاکم با تفکر مادی محور خود، نظام اقتصادی بنیان گذاری کرده که مبتنی بر تسلط بر منابع دیگران و خالی کردن جیب سایر ملت ها و پر کردن جیب خودشان است و شرح آن در سخنان رییس جمهور مطرح شد که زمانی که دلار به عنوان ارز بین المللی مورد قبول کشورها قرار گرفت، مقرر شد، معادل هر میزان دلاری که منتشر می شود مقدار مشخصی طلا در خزانه داری آمریکا ذخیره شود، اما بعد از اینکه دلار تسلط جهانی پیدا کرد، دولت آمریکا این معاهده را به طور یکجانبه لغو کرد و امروز هیچ کس نظارتی بر انتشار دلار ندارد.
  • امروز بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه در دنیا منتشر شده و می شود و این بزرگترین غارت بین المللی است که نتیجه تفکر مادی می باشد و در آن انسان به عنوان یک ابزار و سلطه گران محور هستند.
  • سازمان هایی همچون شورای امنیت، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و شورای حقوق بشر که هم اکنون در عرصه بین المللی بر کشورها تحمیل شده اند، تاکنون چه گره ای از مشکلات بشریت گشوده اند، که امروز سازمان دیگری به نام سازمان محیط زیست تاسیس شود تا مستکبران در سایه آن پروژه‌ها و اهداف جدید خود را دنبال کرده و مشکلات مضاعفی را به ملت‌ها تحمیل کنند.
  • یکی از پیشنهادات اساسی که در آن اجلاس از سوی دکتر احمدی نژاد مطرح شد، ارائه تعریف جدیدی از انسان بود؛ اینکه همه مسائل دنیا باید با محوریت انسان تعریف شود و همه عالم، همت ها، تلاش ها و برنامه ها برای سعادت و کمال انسان است، بنابراین باید با مشارکت و همکاری نمایندگان واقعی ملت‌ها انسان بازنعریف شود، تا سعادت واقعی محقق شود.
  • ابتدا باید انسان را شناخت و بر مبنای آن نظامات را باز تعریف کرد و از جمله شاخص هایی که نظامات آینده بشری باید داشته باشد این است که در آن عدالت، مهرورزی و کرامت انسانی به جای خودخواهی و قدرت طلبی ها قرار گیرد و به همه ملت ها نگاه یکسان و واحدی وجود داشته باشد.
  • از دیگر مباحثی که دکتر احمدی نژاد در آن اجلاس مورد تاکید قرار داد، موضوع خانواده به عنوان اصلی ترین بنیاد انسانی بود و همچنین به نقش زیبا و جایگاه الهی زنان و مادران به عنوان کانون شکوفایی نهال انسانی و استعدادهای انسان در بوستان خانواده اشاره کرد.
  • از دیگر پیشنهادات دکتر احمدی نژاد در اجلاس ریودوژانیرو می توان به لزوم مشارکت همگانی در تنظیم نظم جدید جهانی اشاره کرد، که اگر قرار است نظمی پایدار شود و همه به آن متعهد بوده و ملزم به رعایت آن شوند، باید آن را در جریان یک مشارکت عمومی ایجاد و مستقر کرد.
  • ( درباره ملاقات دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس “ریو + ۲۰” با رییس جمهور) در این جلسه تحلیل دکتر احمدی نژاد از موضع جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع و احوال سوریه این بود که در مورد سوریه باید چند اصل در نظر گرفته شود؛ یکی اینکه مشکلات سوریه باید توسط مردم و دولت سوریه حل شود و معارضین و مخالفین با دولت سوریه از طریق گفتگو به راه حلی برسند چرا که دخالت های خارجی مشکل را حل نمی کند.
  • مطلب مورد اشاره بعدی این بود که انسان ها صاحب کرامت و خونشان محترم است و با درگیری و کشتار هیچ مشکل انسانی حل نمی شود و در هیچ کجای دنیا نیز اینگونه مشکلات با کشتار و درگیری و جنگ حل نشده است. اشاره دیگر رییس جمهور این بود که برای حل مشکل در سوریه باید تفاهمی جمعی حاصل شود، امروز عده زیادی هستند که به معارضین سوری اسلحه می دهند، باید جلوی ورود اسلحه گرفته شود که منجر به خونریزی و کشتار نشود، بنابراین اصل بر عدم دخالت دیگران و تفاهم داخلی و پرهیز از درگیری های نظامی و مسلح شدن معارضین است.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.