چرا از احمدی نژاد در برزیل استقبال نشد؟

ایران دیپلماتیک: سفر محمود احمدی نژاد به برزیل و عدم استقبال شایسته از رئیس جمهور کشور جنجال آفرین شده است تا جایی که بحث حاشیه‌های سفر رئیس جمهور به برزیل همچنان ادامه دارد.
 
 سفر محمود احمدی نژاد  به برزیل و عدم استقبال شایسته از رئیس جمهور کشور جنجال آفرین شده است تا جایی که  بحث حاشیه‌های سفر رئیس جمهور به برزیل همچنان ادامه دارد.

اما در ادامه این حرف و حدیث ها، رامین مهمانپرست دیروز رسما تایید کرد که رییس‌جمهوری برزیل درخواست دیدار با رییس‌جمهوری ایران را نپذیرفته است.

البته آن را بر اساس پروتکل از قبل تعیین‌شده دانست. با این حال خلاف این پروتکل از پیش تعیین‌شده و مورد موافقت قرار‌گرفته توسط هیاتی اعزامی از جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که باز هم سفیر ایران در برازیلیا پیگیر انجام دیدار رییس‌جمهوری ایران با همتای برزیلی‌اش شد اما او مشخص نکرد که این پیگیری به درخواست که بود؛ محمود احمدی‌نژاد یا فردی دیگر.

رییس‌جمهوری ایران، چهارشنبه گذشته (۳۱ خرداد) برای شرکت در اجلاس «ریو +۲۰» وارد ریودوژانیرو شد. با این حال در بدو ورود، مورد استقبال مقامات بلند‌پایه دولت برزیل قرار نگرفت و بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، «رییس‌جمهور در بدو ورود مورد استقبال محمدجواد محمدی‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌ زیست و سفیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.» برخوردهای انجام‌گرفته با رییس‌جمهوری ایران در سطح رسانه‌ها و نمایندگان مجلس با واکنش‌ها و اعتراضاتی همراه شد.

در همین حال، عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص حواشی سفر احمدی‌نژاد به برزیل گفته بود: رییس‌جمهور باید از همان ابتدا که وارد فرودگاه برزیل شد و متوجه شد که شأن ریاست‌جمهوری و جمهوری اسلامی ایران رعایت نمی‌شود، سفر را ادامه نمی‌داد و باز می‌گشت. با وجود این اعتراضات، مقامات دولتی تا دیروز واکنشی به اخبار منتشر‌ شده درباره حاشیه‌های سفر احمدی‌نژاد نشان ندادند.

«رامین مهمانپرست» دیروز در کنفرانس خبری خود درباره سفر رییس‌جمهوری به برزیل با بیان اینکه در این خصوص ملاحظاتی را مردم و رسانه‌ها باید نسبت به اجلاس داشته باشند، یادآور شد: پروتکلی که برای اجلاس‌های چند‌ جانبه و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود با پروتکل‌ سفرهای دو‌جانبه کاملا متفاوت است. وی افزود: در این اجلاس ۱۸۰ کشور شرکت داشتند که ۹۰ کشور در حد نخست‌وزیر و رییس‌جمهور و هفت کشور در حد معاون رییس‌جمهور حضور داشتند، یعنی حدود صد کشور در بالاترین سطح اجرایی بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برای چنین اجلاس‌هایی معمولا پروتکل خاصی تعریف می‌شود و در این خصوص هم این کار انجام شده بود. در ادامه این نشست خبرنگار یک روزنامه برزیلی با بیان اینکه رییس‌جمهور برزیل از دیدار با احمدی‌نژاد خودداری کرد از مهمانپرست پرسید آیا این علامت مشخصی در فاصله گرفتن روابط تهران و برازیلیا است؟ که سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها در غرب و حتی برزیل سعی می‌کنند به موضوعاتی که واقعیت ندارد دامن زده و فضا را منفی جلوه دهند. امیدواریم رسانه‌ها به رسالت اصلی خود عمل کنند و به دنبال فضاسازی نباشند.

وی ادامه داد: قبل از برگزاری اجلاس ریو مقامات برزیل اعلام کرده بودند که امکان ملاقات رسمی با روسای هیات‌ها وجود ندارد و تنها اولویت به هفت الی هشت کشور که برزیل روابط استراتژیک کاری با آنها دارد، داده شد و اعلام کردند که ملاقات را با سایر کشورها در فرصت‌های دیگر انجام می‌دهند. عملا امکان‌پذیر نبود که رییس‌جمهور برزیل با همه روسای هیات‌ها ملاقات داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در توضیح بیشتر گفت: ضمن اینکه سفارت ما وظیفه داشت این ملاقات را پیگیری کند ولی این به آن معنا نیست که برزیل با حدود ۵۰ کشور دیگری که درخواست ملاقات داشتند و این ملاقات‌ها انجام نشد روابط منفی دارد. این منفی‌بافی از سوی برخی رسانه‌ها و با اهداف خاص سیاسی صورت می‌گیرد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.