توقف‎اعزام زائر به‌عربستان؛ اقدامی‌که خیلی‌زودتر از این باید عملی می‎شد

در حالی که روز گذشته اعلام شد عربستان صدور ویزای زائران ایرانی برای سفر عمره را متوقف کرده است، به نظر می رسد لازم بود با توجه به اقدامات اخیر کشور عربستان در قبال اتباع ایرانی و همچنین اهانت های مکرر به مقدسات مذهبی شیعیان در این کشور، قطع اعزام زائر به عربستان در ماه های گذشته و آنهم از سوی ایران به عنوان اعتراض به این رویکردها در دستور کار قرار می گرفت. چنانکه مراجع عظام تقلید نیز پیش از این چندین بار از احتمال صدور فتوای تحریم عمره در شرایط موجود سخن گفته بودند.

به گزارش رجانیوز، به دنبال اقدامات ضد ایرانی عربستان طی ماه‌های گذشته، دیروز سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از توقف صدور روادید برای زائران ایرانی از سوی عربستان خبر داد.

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه خود اعلام کرده است «در یک اقدام پیش بینی نشده، موسسه ارائه خدمات عمره عربستان، از روز چهارشنبه مورخ ۳۱/۳/۹۱ سیستم صدور روادید و فرستادن اطلاعات افراد برای گرفتن روادید را برای برخی کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران متوقف کرده و به این ترتیب، امکان صدور روادید از آن تاریخ تاکنون نبوده است. این در حالی است که تا پیش از آن قرار بود بیش از یک ونیم میلیون ایرانی در سال ۹۱ به حج عمره مفرده فرستاده شوند اما عربستان بصورت غیرمنتظره اعلام می‌کند که ایران تنها ۷۰۰ هزار نفر سهمیه داشته و این سهمیه هم اینک پر شده است.»

با این حال، برخی معتقدند که این مساله تنها یک بهانه از سوی سعودی‌ها برای مدیریت فضای امنیتی این کشور در روزهای آینده باشد؛ روزهایی که اخبار مرگ پادشاه این کشور به صورت ضدونقیض به گوش می‌رسد.

امروز جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درباره لغو ویزا برای زوار ایرانی، گفت: از آنجا که اتفاق خاصی برای اعمال یک چنین رفتاری از سوی عربستان روی نداده است، این اقدامات عربستان یک نوع پنهان کاری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به احتمال مرگ پادشاه عربستان تصریح کرد: عربستان به نوعی آماده باش برای شرایط اضطراری را آغاز کرده است. از آنجا که سیستم عربستان در طول سال‌ها مبنی بر اراده شخصی از سوی شاهزاده‌های مسن بوده است، امکان سقوط چنین حاکمیتی وجود دارد و البته این سقوط برای آن‌ها ابتدای کار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصرح کرد: رفتار سعودی‌های عمدتا رفتاری سنتی و مبتنی بر اعمال فشار است و این احتمال که اقدام اخیر آن‌ها در باره لغو ویزای ایرانیان نیز در همین راستا و مربوط به مرگ پادشاه و ترس از عواقب آن باشد، بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، با توجه به رفتار نامنساب مقامات سعودی با زائران ایرانی در سفرحج عمره و همچنین اهانت‌های مکرر آنان به قبور مطهر ائمه مصومین (ع) و مقدسات شیعیان که بار‌ها به درگیری با زائران ایران منجر شده، نیاز بازنگری جدی سازمان حج کشور در برگزاری این سفر را گوشزد می‌کند. ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی اعزام زائر به عربستان، نقش مهمی در چرخه اقتصادی این کشور دارد که با قطع سفر عمره و توقف حضور زائران ایرانی در این کشور قطعا عربستان با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

 

این در حالی است که پیش از این آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به توهین‌های متعدد سلفی‌های متعصب عربستان نسبت به شیعیان در قبرستان بقیع در مدینه گفته بود: “این مسائل در کشور عربستان باید رفع شود و کسی جرأت اهانت به شیعه را نداشته باشد. اگر این مسائل در عربستان رفع نشود به همراه دیگر مراجع عمره مفرده را تحریم خواهیم کرد.”

 

همچنین اقدام اخیر دولت آل سعود در اعدام چندین ایرانی زندانی در این کشور بدون اجازه دسترسی کنسولی و برگزاری دادگاهی خاص، نشان از رویکرد خصمانه این کشور علیه ایران دارد که متاسفانه با پاسخ مناسب از سوی دستگاه دیپلماسی ایران روبرو نشده و قطع اعزام زائر برای حضور در حج عمره، می‌تواند پاسخ مناسب و حداقلی به اینگونه اقدامات تخاصم‌جویانه عربستان باشد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.