تولد دیپلماسی شهری در تهران؛ تاثیر موفقیت شهرداری بر روابط بین الملل

در گفتگو با همشهری آنلاین عنوان شد:

ایران > قانونگذاری
عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس در پی انتخاب «تهران» به عنوان «پایگاه اصلی سازمان ملل متحد برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری» این انتخاب را یکی از خروجی‌های دیپلماسی شهری دانست و گفت: در دوره اخیر شهرداری تهران شاهد تولد دیپلماسی شهری هستیم.

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با سفر «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران به ایتالیا برای شرکت در مجمع جهانی شهری، تهران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه و پایگاه اصلی سازمان ملل متحد برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شد.

«هادی شوشتری» عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین بررسی کرد که معرفی تهران به عنوان «پایگاه اصلی سازمان ملل متحد برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری» از نظر بین‌المللی و به لحاظ بهبود دیپلماسی چه موقعیت‌هایی را می‌تواند برای‌ کشور ایجاد کند.

شوشتری در این زمینه گفت: در دوره اخیر مدیریت شهرداری تهران، اصطلاحی تحت عنوان دیپلماسی شهری وارد ادبیات روابط بین‌الملل شد. یعنی علاوه بر دیپلماسی رسمی و پارلمانی، دیپلماسی شهری هم در ادبیات روابط بین‌الملل وارد شد که البته مرهون مدیریت دکتر قالیباف در شهرداری تهران است.

وی در توضیح بیشتر گفت: یک دیپلماسی رسمی داشتیم که از طریق مجاری دیپلماتیک و دستگاه‌های دیپلماسی اعمال می‌شد و یک دیپلماسی پارلمانی داشتیم که از طریق پارلمان‌ها و مجالس دنیا اعمال می‌شد. اما در دوره اخیر شهرداری تهران شاهد تولد دیپلماسی شهری هم هستیم.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه مفهوم دیپلماسی شهری، مفهومی جدید و دارای عمر کمی است، اما در همین مدت کوتاه هم توانسته جایگاه خود را در سطح روابط بین‌الملل پیدا کند.

«هادی شوشتری» با بیان اینکه «در مجموع فراکسیون مدیریت شهری مجلس، شهرداری تهران را یک الگوی موفق و در حوزه‌های مختلف شایسته قدردانی می‌داند.» افزود: شهرداری تهران در حوزه‌های حمل و نقل و ترافیک، فنی و مهندسی، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فضای سبز و مهندسی مجدد ساختار شهرداری که شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک موسسه فرهنگی اجتماعی تبدیل کرده، کارنامه مطلوبی را ارائه کرده و در نشست‌های مختلف در مجامع جهانی در چند دوره عملکرد شهرداری تهران شایسته تقدیر دانسته شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.