تولد مردی که در بیش از ۱۰۰ فیلم بازی کرد / عکس

به گزارش خبرآنلاین، تونی کرتیس حدود شش دهه در دنیای سینما و تلویزیون فعال بود و در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد.
 

او که متولد سوم ژوئن ۱۹۲۵ بود، ابتدا بیشتر به واسطه چهره خوب خود برای بازی در فیلم‌ها انتخاب می‌شد، اما در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ وارد حوزه‌ای از نقش‌های قابل توجه شد که شروع آن از سال ۱۹۵۷ و فیلم «بوی خوش موفقیت» ساخته الکساندر مکندریک بود که تصویری هولناک از حرفه نمایش ارائه می‌داد.

فیلم سال ۱۹۵۸ «ستیزه‌جویان» به کارگردانی استنلی کریمر اولین و تنها نامزدی اسکار او در بخش بهترین بازیگر مرد را برایش به همراه داشت. کرتیس در این فیلم نقش یک محکوم فراری نژادپرست را بازی کرد که به یک سیاه‌پوست با بازی سیدنی پواتیه زنجیر شده است.

سال بعد او در کنار جک لمون و مریلین مونرو در «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» بیلی وایلدر بازی کرد که یکی از تحسین‌شده‌ترین کمدی‌های تاریخ سینماست. موسسه فیلم آمریکا در سال ۲۰۰۰ پس از یک نظرسنجی این فیلم را به عنوان بامزه‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی کرد.


تونی کرتیس و سیدنی پواتیه در صحنه‌ای از فیلم «ستیزه‌جویان»
 

از دیگر فیلم‌های مطرح کرتیس می‌توان به «اسپارتاکوس»، «سروان نیومن پزشک»، «وایکینگ‌ها»، «سلاطین پیش می‌روند»، «تاراس بولبا»، «پاریس در تب و تاب»، «مسابقه بزرگ» و «آخرین قارون» اشاره کرد.
 

این بازیگر نیویورکی ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰ بر اثر ایست قلبی در ۸۵ سالگی در لاس وگاس از دنیا رفت.
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.