تولد ۵۸ سالگی «یانی»، اسطوره موسیقی بی کلام

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

فردا (چهار شنبه) «یانی» آهنگساز و نوازنده بزرگ یونانی آمریکایی قدم iبه ۵۸ سالگی می گذارد.

«یانی کریسومالیس» در روز ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ در شهر کالاماتای یونان iبه دنیا آمد. او دوران کودکی و نوجوانی اش را در همین شهر بسیارزیبا و کوهستانی گذراند. مادر و پدر یانی هر دو اهل یونان می باشند. وی قطعه هایی را iبه نام مادرش ساخته است و علاقه ی خاصی iبه کشور خود و اماکن قدیمی دارد.

این آهنگساز یونانی در سن ۱۴ سالگی iبه رشته ی شنا علاقه مند شد و توانست در آن رکوردی ملی برای کشورش iبه جای گذارد. وی همچنین تلاش بسیاری برای رسیدن iبه رقابت های المپیک کرد.

این موسیقیدان معروف در سال ۱۹۷۲ میلادی برای تحصیل در رشته ی موردعلاقه اش روانشناسی، iبه مشهورترین دانشگاه روان شناسی دنیا یعنی «مینسوتا» آمریکا رفت و پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در یک گروه محلی راک در مینسوتا بنام «کامیلیون» iبه عنوان نوازنده ی کیبورد آغاز iبه کار کرد.

تاکنون بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آلبوم های وی در دنیا iبه فروش رفته است. او اکنون موسیقیدانی مستقل با عقاید و تفکری منحصر iبه فرد است که iبه شهرت و محبوبیتی جهانی دست یافته است.

این در حالی است که یانی حتی قادر iبه خواندن و نوشتن ساده ترین نت های موسیقی نبود ولی با تبحری خاص، ساخته های خود را با روش مخصوص خود و رسم الخط ابداعی خود می نوشت. یانی قطعاتی کامل و بسیارزیبایی دارد که کاملا ساخته ی خود اوست و در سبکی انحصاری اجرا شده است.

یانی موسیقی های بسیاری برای برنامه های تلویزیونی و سینمایی ساخته و همچنین قطعات تبلیغاتی متعددی برای شرکت های تجارتی و بازرگانی خلق کرده است. او بیشتر وقتش را در لس آنجلس و سیاتل آمریکا می گذراند و اکنون شهروندی آمریکایی است.

یانی از اوایل سال ۱۹۹۸ تا ماه آوریل ۱۹۹۹ هیچ گونه فعالیت تولیدی کنسرت و توری را برگزار نکرد و iبه استراحت پرداخت. اما در سال ۲۰۰۰ یکی از بی نظیرترین آلبوم های خود را ارائه داد.

جالب این است که همه تنظیمات و تبدیلات موسیقی این آلبوم فقط توسط خود یانی در استودیوی شخصی خودش انجام شد.

خواننده ی مورد علاقه او «پیتر گابریل» است و اعتقاد دارد که در طول عمرش iبه جز موسیقی «محمد رسول الله (ص)»، «عیسی مسیح»، «دکتر ژیواگو»، «ایندرا گاندی» و چند قطعه ی محدود دیگر، قطعه ی قابل توجه توجهی نشنیده است.

یانی سال ها پیش با شهرداد روحانی نیز همکاری داشت و از تجربیات او استفاده ی فراوان برد. وی با همکاری و با استفاده از دانش و تجربه ی این موسیقیدان ایرانی، یکی از بسیارزیباترین کنسرت هایش را در شهر آکروپولیس یونان و با رهبری شهرداد روحانی اجرا کرد.

یانی در سال ۲۰۰۳ آلبومی متفاوت و پرتنوع iبه نام «Ethnicity» را روانه ی بازار کرد و احاطه و قدرت خود را در انواع مختلف موسیقی iبه دنیا ثابت کرد. iبه عقیده ی کارشناسان موسیقی، یانی در سال های اخیر نسبت iبه دهه ی ۹۰ افت داشته است. هرچند این افت نامحسوس است ولی تاثیر بسیاری بر روی یکه تازی یانی در عرصه ی موسیقی «عصر نو» داشته است.

البته یانی نام گذاری سبک عصر نو را بر روی آثار خود از بد شانسی اش می داند و خود، نام موسیقیٍ سازی معاصر را بیشتر می پسندد.

از جمله اجراهای وی می توان iبه کنسرت بزرگ آکروپولیس در ۱۹۹۴ چین و تاج محل در۱۹۹۶ و لاس وگاس در ۲۰۰۶ اشاره کرد. یانی سال ۲۰۰۸ در مکزیک همراه با چهار خواننده ی جوان، بعضی از آثار مشهور و قدیمی اش از جمله «در آیینه» و «ستایش» را اجرا کرد.

این آهنگساز محبوب در ماه های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی توری را در آمریکای جنوبی اجرا کرد که طی آن در کشورهایی چون شیلی، آرژانتین و برزیل iبه روی صحنه رفت.

جدیدترین آلبوم یانی «حقیقت لمس» نام دارد که در سریعه ی ۲۰۱۱ انتشار یافت.


جدیدترین خواندنی ها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.