تولید خودرو های چینی در دراز مدت به ضرر صنعت خودرو کشور است

۲۸م آذر ،

کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش تولید خودروهای چینی در کشور گفت : از آنجا که شرکت های وارداتی عمدتا به دنبال کسب سود آسان و کم هزینه می باشند و شرکتهای چینی در این زمینه سود زیادی به آنها منتقل می کنند و خودروهای چینی در سال های اخیر وارد بازار کشور شده اند .
امیر حسن کاکایی افزود : وجود تحریم ها و قطع همکاری شرکت های خودرو ساز با خودروسازان دیگر جهان دلیل دیگری بر ورود خودروهی چینی  است علاوه بر این پول حاصل از فروش نفت از طریق خرید کالا از چینی ها وصول می شود بنابراین این بهترین فرصت برای چینی ها است که بازار خودرو داخلی را کسب کنند .
وی گفت : سود حاصل از خرید قطعات چینی و مونتاژ خودرو های چینی می تواند در کوتاه مدت سودآور باشد اما در دراز مدت به ضرر صنعت خودرو کشور تمام می شود . ممکن است که در کوتاه مدت با ارائه محصول ارزانتر سود بیشتری حاصل شود و رضایت مشتریان جاب شود اما در تضاد با رشد اقتصادی کشور خواهد بود .

 

وی در ادامه عنوان کرد : افزایش روند تولید خودروهای چینی سبب کاهش رشد تولیدات می شود و رشد فناوری و اشتغال زایی را تحت تاثیر قرار می دهد و این شاخص های اقتصادی با هزینه های کم حاصل نمی شوند بنابراین لازم است در این عرصه از سودهای کوتاه مدت جهت دستیابی به رشد اقتصادی و سودهای بلند مدت از چنین سودهایی صرف نظر شود.
وی تصریح کرد : ورود قطعه سازان چینی به بازارهای ایران از چند سال پیش آغاز شده است و این مسئله ضربه بزرگی به صنعت قطعه سازی کشور وارد کرده است. اما در سال جاری با افزایش تحریم ها و آغاز تولید خودروهای مونتاژ نمود این مسئله بیشتر شده است.
کاکایی همچنین اظهار داشت : برخورد با مسئله واردات بی رویه کالا از چین در صورتی که با دید تاجرمعابانه مورد بررسی قرار گیرد می تواند سودآور باشد اما این در صورتی است که انتظار رشد تولیدات وجود نداشته باشد و مسئولان کشور درصدد دستیابی به رشد اقتصادی و خودکفایی نباشد و از مسئله اشتغال و عواقب ناشی از افزایش بیکاری در کشور صرف نظر نمایند.
وی در خاتمه افزود : بیشترین ضرر از افزایش تولید خودروهای چینی در کشور را قطعه سازان متحمل می شوند بنابراین لازم است تا جهت جلوگیری از افزایش بحران در صنعت قطعه سازی حمایتهایی از این صنعت صورت گیرد.

پایان خبر/

ساعت ارسال : ۱۰:۳۱
تاریخ ارسال : دوشنبه ۲۷ آذر ماه

 

 


مجله ماشین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.