تولید در شرایط سخت

مصائب مرغداران؛
تولید در شرایط سخت

۱۴:۲۲ (شنبه ۲۴ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت مرغداری با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و زیرساخت‌های بسیار، یکی از بزرگ‌ترین صنایع از نظر حجم سرمایه‌گذاری صنایع محسوب می‌شود که سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ کشورمان را در تامین این محصول پروتئینی به خودکفایی رسانده است.

اما در سال تولید ملی که تولیدکنندگان انتظار حمایت ویژه مسئولان را دارند، امنیت شغلی‌شان به مخاطره افتاده به گونه‌ای که تولیدکنندگان پس از جوجه‌ریزی با دغدغه تامین خوراک مواجه هستند و دوره‌های تولید ۴۵ روزه در پرورش مرغ گوشتی به دلیل کمبود خوراک و مناسب نبودن جیره غذایی به ۶۰ روز رسیده است که این امر باعث افزایش تلفات و افت کیفیت محصول می‌شود.

 در گذشته مرغ کالایی فانتزی محسوب می‌شد اما امروزه این ماده پروتئینی جایگزینی ندارد و از نظر گردش مالی و حجم سرمایه‌گذاری رقم بالایی در این صنعت تجمیع شده است. از سوی دیگر به لحاظ اهمیت محصول استراتژیک و پروتئنی امنیت غذایی برای ۷۵ میلیون نفر جمعیت ایجاد کرده است و کشورمان را در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسانده است که توجه و حمایت جدی به این بخش از تولید را ضروری می‌کند.

اما امروزه مرغداران با مشکل کمبود خوراک و افزایش قیمت آن مواجه هستند به طوری که هر کیلو ذرت ۳۰۰ تومانی به ۶۰۰ تومان و هر کیلو کنجله سویا ۵۰۰ تومانی به ۱۸۰۰ تومان رسیده است و سخت‌تر اینکه مسئولان دولتی که تامین نهاده‌های تولید را برعهده دارند به وعده‌های خود جامه عمل نپوشانده‌اند.

مرغداران هم به دلیل مشکل تامین ریالی و نبود توانایی مالی نمی‌توانند نهاده‌های مورد نیازشان را وارد کنند که در این زمینه وظیفه اصلی بر دوش شرکت پشتیبانی امور دام گذاشته شده است و این در حالی است که مرغداران بهای ۵۵ هزار تن کنجاله سویا را بیش از یک ماه پیش به حساب شرکت پشتیبانی واریز کرده‌اند، اما هنوز نهاده‌ای دریافت نکرده‌اند.

در این میان مرغداران تاکید دارند برای ارزان شدن قیمت گوشت مرغ باید حمایت از این صنعت صورت گیرد چراکه در حال حاضر تولیدکنندگان مجبورند از بازار آزاد نقدینگی و سرمایه‌ در گردش تهیه کنند که باعث افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی هر کیلو مرغ می‌شود.

مصرف سرانه مرغ در کشور به ۲۳ کیلوگرم رسیده است که افزایش قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر عامل افزایش مصرف این ماده‌ پروتئینی و جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز در سبد مصرف خانوار‌ها در این زمینه تاثیر‌گذار بوده است، چرا که هر کیلو گوشت قرمز تقریبا چهار تا پنج برابر گوشت مرغ است.

روزانه سه هزار تا چهار هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز صنایع مرغداری است و برای تولید پنج هزار تن گوشت مرغ ضرورت دارد، اما در هر استان ۴۰ تا ۵۰ تن کنجاله ارزان توزیع می‌شود که قیمت این محصول را کاهش نداده است.

صنعت مرغداری سالانه هفت میلیون تن ذرت و سویا به عنوان نهاده‌های تولید لازم دارد که پنج میلیون تن آن باید از محل واردات تامین شود.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.