تولید زودهنگام از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی امسال آغاز می شود

شنبه ۳۱ تیر – ۰۶:۵۰:۱۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با توان تولید ۱۲٫۵ میلیون متر مکعب گاز غنی در روز؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- تولید زودهنگام روزانه ۱۲٫۵ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با راه اندازی نخستین “ترین” پالایشگاهی این فازها امسال آغاز می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی  تصریح کرد: این پروژه در بخش خشکی با ۸۰ درصد پیشرفت در دست ساخت است و پالایشگاه این دو فاز میدان مشترک با استفاده از توان داخلی پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
محمود طاهری با بیان این که طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی شامل نصب چهار سکوی (دو سکوی آن اقماری و دو سکوی دیگر عملیاتی است) گازی هر یک با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز است، افزود: دو سکوی این فازها از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و دو سکوی دیگر از سوی شرکت صدرا ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: دو سکوی این فاز بر اساس اعلام پیمانکار تا سه ماه آینده آماده و در زمستان نصب و راه اندازی می شود همچنین بر اساس اعلام شرکت صدرا و سکوی باقیمانده این دو فاز نیز سال آینده ساخته و به کارفرما تحویل داده می شود.
کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: دو خط لوله به طول ۱۱۰ کیلومتر برای انتقال گاز ترش و غنی از دریا به خشکی در این پروژه تعرف شده است که راه اندازی این خطوط تا دو ماه آینده نهایی و گاز تولیدی تا زمستان امسال از دریا به خشکی منتقل می شود.
طاهری پیشرفت کلی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را ۶۷ درصد اعلام و تصریح کرد: پالایشگاه گازی این دو فاز دارای چهار “ترین” است که تا پایان امسال با راه اندازی نخستین “ترین”، تولید زودهنگام از این فازها با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز آغاز می شود.
کارشناس ارشد کنترل پروژه طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این دو فاز را چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.
طاهری از حفاری ۴۴ حلقه چاه در فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی خبر داد و افزود: در نخستین مرحله راه اندازی این دو فاز میدان مشترک، ۱۶ حلقه چاه حفاری خواهد شد و بقیه چاه ها نیز به مرور حفاری می شوند.
به گفته وی حفاری ۲۲ حلقه چاه این دو فاز از سوی شرکت ملی حفاری ایران و حفاری ۲۲ چاه دیگر از سوی شرکت حفاری دانا همچنین ساخت پالایشگاه فازهای ۱۷و۱۸ پارس جنوبی از سوی کنسرسیوم مشترکی متشکل از شرکت ایدرو و شرکت اویک انجام می شود.
به گزارش آریا، طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع  در دست اجرا است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۱۱۶۲۲۱۵۷۹۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.