تولید لوازم یدکی انسانی در آزمایشگاه!

به گزارش ایسنا،دکتر الکس (اسکندر) سیف علیان، مدیر دپارتمان «نانوفناوری و پزشکی احیاکننده» یونیورسیتی کالج لندن، اکنون در حال آماده‌سازی یک بینی مصنوعی برای پیوند به یک بیمار در ماه آینده است.

پیش از این، محققان از کاشت به عنوان جایگزین بینی استفاده می‌کردند که دوام چندانی نداشت و تغییر شکل می‌داد. اما اندام یدکی سیف علیان این گونه نیست و برای مثال این بینی کاملا از پلیمر ساخته شده است.

وی که چند سال پیش با سفر به ایران مدتی با گروه تحقیقاتی مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سرپرستی دکتر غنوی و مبدع نخستین نای مصنوعی جهان همکاری داشت سال گذشته از موفقیت خود در ساخت «نای مصنوعی» خبر داد که چندی پیش بر روی یک جوان ۳۶ ساله اریتره‌ای که از تومور سرطانی با سرعت انتشار بالا در گلو و به سوی ریه خود رنج می برد، پیوند خورد.

این محقق ایرانی همچنین با استفاده از نانوفناوری اولین سرخرگ مصنوعی جهان را تولید کرد که از ضربان برخوردار است.

سیف علیان همچنین مدعی است در صورت نیاز می‌تواند در هر ۲۰ ثانیه، یک متر رگ تولید کند.

گوش مصنوعی

پلیمر مورد استفاده در بینی مصنوعی مانند لاستیک نازک لاتکس بوده که از میلیاردها مولکول هر کدام به اندازه یک نانومتر ساخته شده است.

دکتر سیف علیان اظهار کرد: درون این نانو مواد، هزاران سوراخ ریز وجود دارد. بافت‌های درون این سوراخها رشد کرده و بخشی از آنها می‌شوند. این باعث تبدیل این اندام مصنوعی به شکل یک بینی واقعی خواهد شد.

در زمان انتقال این بینی به بیمار، در ابتدا مستقیما بر روی صورت فرد نصب نشده، بلکه درون یک بالن در زیر پوست دست آنها قرار خواهد گرفت.

در طول چهار هفته که پوست و رگهای خونی رشد کرد، این بینی مورد ارزیابی قرار گردفته و سپس می‌توان آنرا روی صورت پیوند داد.

در مدرنترین شکل پزشکی جدید، دکتر سیف علیان و تیم وی به تمرکز بر رشد اندام جایگرین و بخش‌های یدکی بدن با استفاده از سلولهای خود بیماران هستند که نیاز به انتظار در صف اندام اهدایی را از بین خواهد برد.

بینی مصنوعی

همچنین از آن جایی که این اندام از سلولهای بدن خود فرد تولید شده، امکان رد شدن آنها از سوی سیستم ایمنی بدن از بین خواهد رفت.

جالب این که دستور این ماده زیست‌سازگار کاملا سری یوده و از آن محافظت می‌شود.

این دستاورد می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را که اندام خود را در اثر ابتلا به سرطان یا قطع عضو از داده‌اند نجات دهد.

در حالی که جنجالهای زیادی در مورد پژوهشهای سلولهای بنیادی به دلیل استفاده از سلولهای بنیادی جنینی وجود داشته، تیم دکتر سیف علیان برای تولید این بینی از سلولهای مغز استخوان بیمار استفاده کرده‌اند.

این فرآیند کاملا انقلابی بوده و به گفته دکتر سیف علیان باید کارآزمایی های بالینی زیادی بر روی بیماران گوناگون برای اطمینان از امکان رد یا قبول سیستم ایمنی بدن انجام شود.

تیم این دانشمند ایرانی اکنون در حال کار بر روی دریچه‌های قلب هستند که نیازی به کشت بذر پیش از پیوند نداشته و در عوض پس از پیوند، به جذب سلولهای مورد نیاز خود می‌پردازد.

به گفته سیف علیان، معمولا برای بای‌پس قلب باید از پا یا دست فرد یک رگ گرفت اما ۳۰ درصد بیماران از رگ مناسب برای این عمل برخوردار نبوده و در حال خاضر هیچ جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: ما برای اولین بار در جهان به تولید این جایگزین پرداخته‌ایم که در آزمایشات حیوانی موفق عمل کرده است و در سال جاری در کارآزماییهای انسانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.