تولید گرما با امواج الکترومغناطیسی

جام جم آنلاین: فنجانی از آب را داخل مایکروویو قرار می‌دهید و پس از ۴۵ ثانیه آن را خارج می‌کنید. بدنه فنجان بسیار داغ شده، اما آب درون فنجان آنقدر گرم نشده که بتوانید یک بسته پودر قهوه فوری یا نسکافه را در آن حل کنید.

چه عاملی موجب می‌شود افزایش دمای بدنه فنجان، بیشتر از افزایش دمای آب درون فنجان باشد؟ مایکروویو برای افزایش دمای مواد غذایی و مایعات مختلف از امواج الکترومغناطیسی ـ که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارند ـ استفاده می‌کند.

این دستگاه با استفاده از تابش امواج الکترومغناطیسی، مولکول‌های آب موجود در موادغذایی و مایعات مختلفی را که در آن قرار می‌دهید، به حرکت در می‌آورد و موجب افزایش دمای آنها می‌شود، اما اغلب ظرفی که محتوی غذا یا نوشیدنی است، در مقایسه سهم بیشتری از امواج را به خود جذب می‌کند و به همین علت به‌رغم این‌که بدنه و دسته فنجان بشدت گرم شده، آبی که داخل آن ریخته‌اید، به قدر کافی گرم نشده است.

می‌توان گفت، در رقابت برای جذب امواج الکترومغناطیسی منتشر شده، مولکول‌های فنجان از مولکول‌های آبی که در آن ریخته‌اید، پیشی می‌گیرند.

به گفته پروفسور لن هانتر، استاد دانشگاه لیدز این پدیده ناشی از تجمع انرژی ریزموج‌ها یا امواج الکترومغناطیسی در اثر رزونانس یا انعکاس انرژی مغناطیسی این امواج پس از برخورد به بدنه ظروف است. آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد، مشابه حرکت یک آونگ است.

اگر آونگ با نیروی نسبتا ثابتی تحت فشار قرار گیرد یا نیروی ثابتی بر آن وارد شود، با اندکی افزایش نیرو، ارتفاع آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. امواج الکترومغناطیسی نیز ماهیتی مشابه آونگ دارند.

اگر این امواج با مولکول‌هایی مانند مولکول‌های تشکیل دهنده ساختار بدنه یا دسته فنجان یا لیوان چایخوری ـ‌ که هم اندازه و از یک جنس هستند ـ برخورد کنند، در اثر پدیده رزونانس مغناطیسی تشدید می‌شوند و به همین علت انرژی حاصل از تابش این امواج در بدنه فنجان متمرکز می‌شود و تنها تعداد محدودی از امواج می‌توانند از بدنه فرار کرده، خود را به سلول‌های تشکیل‌دهنده ساختار مایع درون ظرف برسانند.

برای این‌که بتوانید آب درون فنجان را به اندازه کافی گرم کنید، به ناچار دمای دسته و بدنه فنجان بیشتر می‌شود تا جایی که شاید نتوانید بدون استفاده از یک پوشش محافظ، آن را از مایکروویو خارج کنید.

همان‌طورکه گفته شد، ظرفی که مواد غذایی یا مایعات را داخل آن قرار می‌دهید، همچون مانع عمل کرده، نمی‌گذارد امواج به محتویات داخل ظرف منتقل ‌شود و به این ترتیب سهم بیشتری از انرژی موجود در محیط را از آن خود ساخته، بیشتر گرم می‌شود. (جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: میترا مهدوی
منبع:Focus


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.