تولید بنزین از گاز آغاز شد/ ایران عضو باشگاه تولیدکنندگان بنزین طبیعی شد

۱۹خردادماه،

همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت و سپس تولید این فرآورده نفتی در مجتمع‌های پتروشیمی، برای اولین بار تولید بنزین طبیعی با جداسازی برش‌های گاز آغاز شد و ایران به جمع کشورهای تولیدکننده بنزین طبیعی جهان پیوست.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت و سپس تولید این فرآورده نفتی در مجتمع‌های پتروشیمی، برای اولین بار تولید بنزین طبیعی با جداسازی برش‌های گاز آغاز شد و ایران به جمع کشورهای تولیدکننده بنزین طبیعی جهان پیوست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  پس از آغاز تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاه‌های نفت، برای اولین بار تولید بنزین طبیعی با جداسازی برش‌های گاز طبیعی در صنعت گاز آغاز شد و ایران به جمع کشورهای تولیدکننده بنزین طبیعی جهان پیوست.

با گذشت چهار ماه از افتتاح و راه اندازی مجتمع NGL سیری، تولید انبوه بنزین طبیعی “پنتان” با جداسازی برش‌های گازهای همراه نفت در خلیج فارس آغاز می گردد و بر این اساس برای اولین بار امکان استحصال بنزین طبیعی از گاز طبیعی در کشور فراهم می گردد.

بر این اساس ظرفیت تولید بنزین طبیعی “پنتان” در مجتمع NGL سیری روزانه ۱۵۰۰ بشکه است که مسئولان شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز تولید انبوه این محصول کمیاب نفتی تا تیر ماه سالجاری خبر داده‎‌اند.

حسین رحیمی زربیل رئیس عملیات تولید منطقه سیری در شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه با آماده سازی شرایط ذخیره سازی این محصول تا کمتر از یک ماه اینده تولید انبوه و عمده بنزین طبیعی در سیری آغاز خواهد شد، گفت: پنتان محصول انحصاری NGL سیری بوده و در سایر کارخانه‌های NGL کشور تاکنون تولید نشده است.

پنتان به عنوان یکی از محصولات اصلی مجتمع NGL سیری ترکیبی مشابه به بنزین سوپر و اکتان بالا را دارد که با اعمال یکسری تغییرات فرآیندی جزئی از این محصول می توان به سوخت در خودروها استفاده کرد.

محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره پیشتر با اشاره به تولید محصولاتی همچون پروپان، بوتان، پنتان و میعانات گازی در NGL سیری، تاکید کرده بود: این کارخانه از حیث تولید محصولات متنوع گازی یک شاهکار فنی بوده به طوری‌که فرآیند تولید محصولات در آن به شکل ویژه طراحی شده است.

 کارخانهNGL سیری از ظرفیت تولید و فرآورش روزانه ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز برخوردار بوده همچنین از این میزان روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز خشک و ۱۵۰۰ بشکه پنتان، ۴۰۰۰ بشکه بوتان، ۱۴۰۰ بشکه میعانات گازی و ۸۰۰۰ بشکه پروپان تولید می گردد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.