تولید سلولهای عصبی از سلولهای بنیادی/ گامی در جهت درمان آسیبهای مغزی

تولید سلولهای عصبی از سلولهای بنیادی/ گامی در جهت درمان آسیبهای مغزی

پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از سلولهای بنیادی بزرگسال و کشت آن بر روی نانو لوله های کربنی در فاز حیوانی موفق به تمایز این سلولها به سلولهای عصبی شدند.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر حمزه شامانی- از محققان این طرح با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی افزود: در این طرح پژوهشی در صدد هستیم تا بتوانیم سلولهای بنیادی را به سلولهای عصبی تمایز دهیم.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح برای کشت سلولهای بنیادی از نانو کربن تیوب (CNT) استفاده شد، اظهار داشت: برای انجام مطالعات سلولهای بنیادی بزرگسال مزانشیمال از مغز استخوان موش آزمایشگاهی (Rat) استخراج شد.
 
شامانی به بیان جزئیات این پژوهش پرداخت و خاطر نشان کرد: در فرآیند اجرای این طرح پژوهشی هدف ما این بود که بتوانیم به سلولهای بنیادی برسیم که قابلیت تمایز آنها به سلولهای عصبی را در آنها بوجود آوریم و با تغییراتی که در بیرون از بدن بر روی این سلولهای ایجاد می کنیم، زمینه ای را برای تکامل این سلولها را به سمت سلولهای عصبی فراهم کنیم.
 
این محقق با تاکید بر اینکه این آزمایشها در فاز حیوانی اجرایی شده است، یادآور شد: در فاز حیوانی آزمایشها بر روی Rat اجرایی شد که نتایج مطلوب و دلگرم کننده ای به دست آمد.
 
عضو افتخاری مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به نتایج به دست آمده اشاره کرد و گفت: نتایج در فاز حیوانی نشان داد که از لحاظ تغییرات ژنتیکی موفق شدیم به سمت تولید سلول عصبی پیش برویم و از لحاظ مورفولوژی و شکل ظاهری توانستیم به شکل ظاهری سلولهای عصبی برسیم.
 
وی با تاکید بر اینکه از نظر سایر مارکرها مانند مارکرهای سطحی نیز به نتایج دلگرم خوبی دست یافتیم، ادامه داد: با توجه به نتایج مطلوبی که به دست آوردیم امیدواریم بتوانیم نتایج این تحقیقات را بر روی انسان تعمیم دهیم.
 
شامانی با اشاره به کاربردهای نتایج این تحقیقات، اضافه کرد: نتایج این تحقیقات می تواند گامی در جهت ترمیم آسیب های طناب نخاعی که منجر به ایجاد معلولیتهای بسیاری می شود، باشد.
 
وی درمان بیماری پارکینسون و بیماریهای دژنراتیو (آرتریت مزمن که معمولا مفاصلی که وزن بدن را تحمل می کنند در برمی گیرد) را از دیگر کاربردهای نتایج این تحقیقات دانست و افزود: علاوه بر آن این روش می تواند در درمان بیماریهایی که در آن سلولهای مغزی فرد آسیب می بیند نیز نقش موثری داشته و کمک کننده باشد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.