تولید سوخت زیستی از ساقه شیرین گیاه سورگوم

۲۹م دیماه ،

به گزارش خبرنگارمهر، سورگوم گیاهی از خانواده غلات است که در ایران ذرت خوشه‌ای نامیده می‌شود. این گیاه از نظر اهمیت در بین غلات در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.

توده‌های زراعی بومی سورگوم در ایران در مناطق جنوب خراسان، سیستان، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران و بنادر جنوبی به طور پراکنده وجود دارد.

با توجه به ساختار این گیاه در سال‌های اخیر تولید اتانول و سوخت‌های زیستی از سورگوم مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این راستا محققان دانشگاه اصفهان تحقیقاتی را در این زمینه برای تولید سوخت زیستی اجرا کردند.

دکتر اصغر طاهری- عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی‌های گیاه سورگوم، گفت: این گیاه دارای ساقه شیرین و دانه‌های آن نیز حاوی مقادیر بسیاری چربی است.

وی با بیان اینکه از این گیاه موفق به تولید اتانول زیستی شدیم، افزود: با اجرای پروژه تحقیقاتی موفق شدیم که از ساقه شیرین این گیاه اتانول زیستی تولید کنیم.

طاهری با بیان اینکه این ماده می‌تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: دانه‌های گیاه سورگوم حاوی نشاسته است که می‌‌توان از آن در جهت تولید بیواتانول استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان از کشت انبوه این گیاه در اصفهان خبر داد و یادآور شد: با توجه به کاربرد این گیاه در تولید سوختهای زیستی در حال حاضر با اختصاص زمینی اقدام به کشت سورگوم در اصفهان شده است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.