تولید محصولات ارگانیک واردات کود را کاهش خواهد داد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، واردات کود شیمیایی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: در این راستا مسئله “ورمی کمپوست” در تولیدات محصولات ارگانیک مطرح شده و روستاها نیز استقبال نسبتا خوبی از این طرح داشتند.

“سکینه عمرانی” نماینده اصفهان و سمیرم در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به میزان تولید محصولات ارگانیک در حوزه انتخابی خود، اظهار داشت: شهرستان سمیرم در سال گذشته محصول ۱۸۰۰ هکتار باغ سیب را به طور ارگانیک تولید کرده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه دولت باید به مرور مصرف کود را کاهش دهد، افزود: متاسفانه به علت عدم مدیریت در بحث گندم امسال وزارت جهاد کشاورزی مجبور شد مقدار زیادی کود وارد کند.
 
عمرانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی طرحی را به عنوان طرح گندم مطرح کرد و در این راستا دولت برای مقابله با بحران مجبور شد کود شیمیایی اوره و فسفات مورد نیاز کشاورزان را وارد کند.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با عملکردهایش گزارشاتی را در کمیسیون کشاورزی ارائه می‌کند، تصریح کرد:متاسفانه دولت در راستای برنامه پنجم توسعه در ارتباط با کاهش کود و سم موفق نشد، در حال حاضر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در امور کشاورزی مسئله “ورمی کمپوست” مطرح شده و در روستاها استقبال نسبتا خوبی از این طرح شده است.   
 
عمرانی اضافه کرد: باید در این راستا آموزش‌هایی به کشاورزان داده شود ، زیرا قابلیت خود کفایی در بخش کشاورزی وجود دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در راستای خودکفایی و تولید محصولات ارگانیک ، واردات کود شیمیایی کاهش پیدا می‌کند، گفت: در این راستا پیشرفت‌های خوبی در بحث کشاورزی رخ خواهد داد.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان، خاطرنشان کرد: در راستای تولیدات ارگانیک، امراض و آفت‌هایی که ممکن است کود شیمیایی در محیط ایجاد کند، کاهش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است،”عباس رجایی” نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره وضعیت تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: اواخر اسفند‌ماه سال گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای را با وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با سوال یکی از نمایندگان از وی پیرامون بحث محصولات ارگانیک داشتیم که در این جلسه مفصلا پیرامون وضعیت تولید محصولات ارگانیک بحث شد.
 
وی ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا پایان این برنامه  ۲۵ درصد محصولات تولیدی کشور سالم و ارگانیک باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه پیرو سوالات مطرح شده نمایندگان پیرامون وضعیت تولید محصولات ارگانیک در کشور اعلام کرد در سطح دنیا هنوز این اعداد و ارقامی که ما در قانون وضع کرده‌ایم محقق نشده و این هدف، هدف بلندپروازانه‌ای نیست.
 
رجایی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیرامون اقدامات این وزارتخانه در جهت تولید محصولات ارگانیک توضیحاتی را ارایه کرد، اظهار داشت: برای این که ما از کشورهایی باشیم که بخشی از محصولاتمان ارگانیک باشد، تلاش‌های زیادی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به روش‌های مقابله بیولوژیک با آفات و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در سطح کشور به خصوص در حوزه باغداری و تولید میوه‌ها اشاره کرد.
 
وی در ادامه با بیان این که ما در حوزه تولید محصولات ارگانیک امروزه با مشکلاتی مواجه هستیم، ادامه داد: زمانی که کشاورز و باغدار به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک می‌رود دو اتفاق می‌افتد؛ اول این که تولید محصولات کم شده و به این صورت درآمد تولید‌کنندگان نیز کاهش پیدا می‌کند و دومین مسئله شکل ظاهری محصولات ارگانیک است که با توجه به این که بازار پسندی این محصولات کمتر از محصولات غیر ارگانیک است بنابراین باید تفاوت قیمتی در بازار برای محصولات ارگانیک و غیرارگانیک قائل شد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: معمولا در اغلب کشورهای دنیا محصولات ارگانیک قیمت‌شان حداقل دو برابر محصولات غیرارگانیک است اما در ایران هنوز این موضوع جا نیفتاده و اگر این موضوع به همین منوال پیش برود یکی از چالش‌های پیش روی این مسئله خواهد بود.
 
نماینده مردم اراک در خصوص زمزمه‌هایی مبنی بر واردات سموم چینی نیز اظهار داشت: در این مورد، کنوانسیون بین‌المللی وجود دارد که وظیفه آن نظارت و معدوم کردن سمومی است که در سطح بین‌المللی برای جامعه بشری مضر شناخته شده‌اند.
 
وی ادامه داد: چند سال پیش نیز مجلس حدود ۱۵ مورد سم که توسط این کنوانسیون مضر و خطرناک شناخته شده بود را از چرخه کشاورزی در کشور خارج کرد.
 
رجایی در پایان اظهار داشت: در این برنامه جهانی هر ساله با اعلام اسامی برخی از سموم به مسئله امحا و عدم مصرف آن‌ها پرداخته می‌شود که در ایران نیز به همین صورت است و هر کدام از سموم که مورد تایید این کنوانسیون قرار نگیرد اجازه واردات و مصرف در کشور را نخواهد داشت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.