تیم فوتسال در جام جهانی، بدون شمسایی

جام جم آنلاین: فهرست تیم ملی فوتسال برای حضور در جام جهانی فوتسال اعلام شد و برخلاف معمول دیگر خبری از نام وحید شمسایی نیست و به نظر می‌رسد اسطوره تیم ملی فوتسال آخرین شانس خود را برای حضور در جام جهانی از دست داده است.

این تصمیم نهایی علی صانعی است؛ سرمربی‌ای که قرار بود بعد از ناکامی در جام ملت‌های آسیا کناره‌گیری کند. او خودش قبل از مسابقاتی که به میزبانی امارات برگزار شد، وعده داده بود در صورتی که نتیجه نگیرد کنار می‌کشد ولی این اتفاق رخ نداد.

صانعی سرمربی تیم ملی باقی ماند، اما تیم ملی یک قربانی بزرگ داد. او کسی نبود جز وحید شمسایی. کاپیتانی که بهترین گلزن تاریخ فوتسال در بازی‌های ملی است. شمسایی به دلیلی که سرمربی تیم ملی آن را نداشتن تیم باشگاهی​ عنوان کرده از تیم ملی بازمانده است. این تصمیمی است که عباس ترابیان هم از آن حمایت کرده است. ترابیان در دفاع از سرمربی تیم ملی تاکید کرده بازیکنی که تیم ندارد نباید در تیم ملی حضور داشته باشد. او آخرین تلاش‌های شمسایی برای بازگشت به تیم ملی را نیز بی‌نتیجه گذاشته است. دبیری تبریز تیمی بود که با شمسایی به توافق رسید تا هم خود در لیگ برتر از این بازیکن باتجربه استفاده کند و هم راه بازگشت بهترین بازیکن تاریخ فوتسال ایران و آسیا را به تیم ملی هموار کند، اما ترابیان در آخرین لحظه این راه را مسدود کرد. او حاضر نشد برای بازیکنی که اسطوره فوتسال ایران است استثناء قائل شود. کمیته فوتسال در حالی خود را مقید به قانون می‌داند که هنوز هم بحث حضور تیمی که در لیگ برتر فصل گذشته تبانی کرده بود در جام باشگاه‌های آسیا برای خیلی‌ها جای سوال دارد و کمیته فوتسال ایران هم توجیهاتی دارد که در هیچ قاموسی نمی‌گنجد.

تصمیمی دردسرساز

قبل از شروع لیگ برتر و درست در روزهایی که بحث مشکلات مالی تیم‌های فوتسال ایران مطرح بود و انحلال تیم‌های اصفهانی که همواره ارقام درشتی را برای خرید ستاره‌ها هزینه می‌کردند نیز در به‌وجود آمدن این شرایط بی‌تاثیر نبود. وحید شمسایی تصمیمی گرفت که شاید هرگز تصورش را نمی‌کرد همه دوران ورزشی‌اش را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. او در همان روزها در گفت‌وگوی اختصاصی که با ما داشت عنوان کرده بود با این ارقامی که به بازیکنان پرداخت می‌شود حاضر نیست در لیگ برتر بازی کند. شمسایی تاکید داشت حتی در صورتی که بیرون بماند نیز با مبالغ ناچیز در لیگ برتر بازی نمی‌کند.

شمسایی این تصمیم را برای حفظ جایگاه بازیکنان تیم ملی فوتسال اتخاذ کرد، درست مثل تصمیم احسان حدادی در لیگ دوومیدانی دو فصل پیش ایران. با این تفاوت که حدادی در لیگ الماس شرکت داشت و به درآمدزایی دلاری خود ادامه داد و شمسایی نه‌تنها لیگ برتر را از دست داد که آخرین جام جهانی دوران ورزشی‌اش را از دست رفته می‌بیند. مشکلات پنهانی که بین او و صانعی از قبل وجود داشت بهترین بهانه را به سرمربی تیم ملی داد تا راه را برای یک انتقام بزرگ از کاپیتان تیم ملی هموار ببیند و این‌گونه بود که نام وحید شمسایی از فهرست تیم ملی حذف شد، آن هم در آستانه جام جهانی.

مشکلات واقعی

درگیری‌های بین کاپیتان و سرمربی تیم ملی از جام ملت‌های آسیا شروع شده بود که صانعی در آن مسابقه‌ها فرصت زیادی به کاپیتان با تجربه خود نداده بود. با این حال در همان رقابت‌ها که تیم ملی نتوانسته بود بازی‌های خوبی را در مراحل بالاتر از خود بروز دهد شمسایی به داد تیم ملی رسید و در نهایت هم عنوان بهترین گلزن جام ملت‌ها را به خود اختصاص داد. بعد از این مسابقه‌ها مشکلات به اوج خود رسید. صانعی که تحت‌فشار فراوانی قرار داشت از مذاکرات کمیته فوتسال با وحید شمسایی با خبر شد. پیشنهادی که کمیته فوتسال در جلسه محرمانه به شمسایی داده بود تا در جام جهانی همزمان به عنوان مربی بازیکن در تیم ملی فعالیت کند، به گوش سرمربی تیم ملی رسید و در کنار آن انتقادهایی که کاپیتان تیم ملی از سرمربی تیم ملی در محافل مختلف داشت عزم صانعی را برای کنار گذاشتن همیشگی شمسایی جزم کرد تا به این ترتیب تیم ملی بعد از سه دوره حضور شمسایی بدون این بازیکن خود را آماده حضور در جام جهانی کند.

سرنوشت نامعلوم

بازی اخیر تیم ملی فوتسال برابر روسیه که در اصفهان برگزار شد نشان داد تیم ملی نه‌تنها در بخش دفاعی که در حمله هم با مشکلاتی مواجه است و بی‌شک در جام جهانی در صورتی که تیم ملی به شرایط بهتری نرسد با مشکلات حادتری مواجه خواهد شد. اگرچه با در نظر گرفتن این که اسپانیا تنها حریف مهم تیم ملی در تایلند خواهد بود و عبور از پاناما و مراکش برای تیم ملی فوتسال بسیار آسان خواهد بود و در ادامه نیز راه صعود تیم کشورمان به جمع چهار تیم برتر هموار است، اما جام ملت‌های آسیا نشان داد، نمی‌توان با قاطعیت از صعود تیم ملی به مراحل بعد سخن به میان آورد. بخصوص که دیگر شمسایی هم در تیم ملی حضور ندارد تا در لحظات حساس از تجربیات گرانبهای این مهاجم بهره‌مند شویم. در این که مدیر فنی جدید و اسپانیایی تیم ملی در فاصله کوتاه و چند هفته‌ای تا شروع این جام، چه تاثیری روی عملکرد تیم خواهد گذاشت و آیا صانعی هم با تفکرات خسوس کاندلاس کنار خواهد آمد یا مثل همه مربیان ایرانی به کار گروهی و مشورت با همکارانش روی خوش نشان نخواهد داد جای تردید وجود دارد . به هر روی صانعی با کنار گذاشتن شمسایی باتجربه ریسک بزرگی را متحمل شده است، ریسکی که شاید دودش به چشم فوتسال ایران برود. در چنین شرایطی بازگرداندن مصطفی نظری اندکی از نگرانی‌ها کاسته است چرا که تجربیات این دروازه‌بان را هیچ‌کدام از گلرهای کنونی تیم ملی ندارند. اما باید دید در کارهای هجومی تیم ملی چه خواهد کرد؟

علی رضایی / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.