ثبات اقتصادی از تک‌ نرخی شدن ارز می‌گذرد

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: هرچند در ابتدا گمان می‌کردیم که مطرح‌شدن بحث ۱۰۰ روزه منطقی نیست و نمی‌توان طی این مدت گزارشی از شرایط اقتصادی را تهیه کرد، اما در برنامه‌ای که ارائه شد مشخص شد که زیرساخت‌های حماسه اقتصادی تعریف شده است.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیل خود از گزارشی که رییس جمهور از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت ارائه کرده است، اظهار کرد: رییس جمهور در گزارش خود روی آغاز حماسه اقتصادی به‌طور جدی تاکید کرد و به اعتقاد او باید از تمام فاکتورهای موجود برای تحقق حماسه اقتصادی استفاده کرد.

وی ادامه داد: امروز مهم‌ترین فاکتور موجود همدلی در جامعه است که در بین مردم و مسوولان قوای مختلف دیده می‌شود.

بهرامن با تاکید بر نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق هرچه سریع‌تر حماسه اقتصادی گفت: اگر مجلس در حماسه اقتصادی با جریان جامعه همگون نباشد، بدهکار مردم می‌شود. هرجایی که نیاز به قانون است باید با کمک قوای مختلف نیاز سریعا برطرف شود.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به استفاده هرچه بیشتر از توانمندی‌های جامعه به خصوص تشکل‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: روزی که روحانی بر سر کار آمد و بحث ۱۰۰ روزه را مطرح کرد به عنوان اعضای یک تشکل اقتصادی نقطه‌نظری دیده شد که باید روی آن بررسی بیشتری می‌شد.

وی افزود: منطق ما این بود که در ۱۰۰ روز نمی‌شود شرایط اقتصادی را تعریف و مهیا کرده و گزارشی از آن را ارائه داد. از نظر ما تهیه‌ی گزارش از عملکرد دولت در پایان سال باید ارائه می‌شد.

بهرامن با تاکید بر این‌که به اعتقاد ما عملکرد دولت در ۱۰۰ روز نمی‌توانست قابل لمس باشد، بیان کرد: اما در برنامه‌ای که رییس جمهور ارائه کرد متوجه شدیم که ذهنیت ما درست نبوده و زیرساخت‌های حماسه اقتصادی در ۱۰۰ روز اول کاری دولت تعریف شده است.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان این‌که در همین ۱۰۰ روز اول امکانات بسیاری برای جامعه تولیدی و فعالان اقتصادی از سوی دولت مهیا شده است، بیان کرد: امروز که ۱۰۰ روز از آغاز کار دولت می‌گذرد یک سری فاکتورها و عوامل بازدارنده برسر راه توسعه اقتصادی شناسایی و راهکارهای آن نیز ارائه شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر راهکارها و مزیت‌ها شناسایی شده و همت بزرگی برای استفاده از منابع انسانی در نظر گرفته شده است.

به گفته بهرامن این‌که با وجود تحریم‌ها به‌طور قطع اقتصاد مطلوبی نخواهیم داشت، موضوعی است که باید بپذیریم ولی ورود به جریان مصالحه و تعامل با دنیا حرکتی است که می‌توان با قدم‌گذاشتن در آن استراتژی‌های کشور را تحقق بخشید.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاکید رییس جمهور به حرکت بخش خصوصی در کنار دولت گفت: همین که از توانمندی‌های تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولت استفاده شود، یعنی بخش خصوصی در کنار دولت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که شریک بودن بخش خصوصی با دولت یعنی همسو بودن آن دو در جریان‌های سیاسی، تصریح کرد: لذا باید حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولت در جریان‌های سیاسی و اقتصادی پررنگ‌تر از قبل باشد.

بهرامن با اشاره به اظهارات رییس جمهور دربارهٔ‌ی یکسان شدن نرخ ارز در سال اظهار کرد: امیدواریم این موضوع هرچه سریع‌تر و در صورت امکان تا پایان سال محقق شود، زیرا نرخ ارز دولتی با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله‌ بسیاری ندارد و باید سیاست تک‌نرخی در کشور تجربه شود.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در پایان با تاکید بر تاثیر تک‌نرخی شدن ارز در توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی گفت: باید براین باور باشیم که تنها راه ثبات اقتصادی از مسیر تک‌ نرخی شدن ارز می‌گذرد و تجربه‌ی تک نرخی شدن نرخ ارز تنها راه حذف رانت‌ها در کشور است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.