ثبت نخستین تصویر از دوربین انرژی تاریک

دانشمندان با ثبت نخستین تصاویر توسط دوربین انرژی تاریک به کشف راز این انرژی نزدیک‌تر شده‌اند. این دوربین که قوی‌ترین دوربین دیجیتالی جهان است توانسته تصویر کهکشانی در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری از زمین را ثبت کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله ،قوی‌ترین دوربین دیجیتال جهان توانسته است پیش از آغاز تحقیقات خود، تصویر کهکشان مارپیچی ۱۳۶۵ NGC که ۶۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد را ثبت کند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که دوربین انرژی تاریک توانسته نور ستارگان باقیمانده از کهکشان‌های دور در ۸ میلیارد سال قبل را ثبت کند.

معمای انرژی تاریک از بزرگ‌ترین معماهای قرن ۲۱ و فیزیک مدرن است. انرژی تاریک در حال حاضر در عرصه تئوری بدان پرداخته می‌شود و نه تنها وجود آن اثبات نشده بلکه درک آن هنوز هم برای بشر مشکل است.

دانشمندان بر این نظرند که علت تسریع گسترده شدن کیهان نیروی برآمده از انرژی تاریک است.

آنها در تلاش برای اثبات وجود انرژی تاریک قوی‌ترین دوربین دیجیتالی جهان را بر فراز کوه‌های شیلی نصب کرده‌اند و امیدوارند که این دوربین با حساسیت بی‌مانند خود بتواند آنها را در این مسیر یاری کند.

دوربین انرژی تاریک که از حساسیت بسیار بالا برای نور قرمز برخوردار است می‌تواند با هر تصویر خود از بیش از ۱۰۰ هزار کهکشان تا فاصله ۸ میلیارد سال نوری تصویربرداری کند. با به‌کارگیری این دوربین برای نخستین بار این امکان پیش آمده تا روش‌های مختلف پژوهشی با یکدیگر ترکیب شوند.

آخرین محاسبه میزان احتمال وجود انرژی تاریک

اخیرا تیم پروژه بررسی انرژی تاریک (DES) به سرپرستی دکتر توماسو جیانانتونیو گزارشی مقدماتی در مورد محاسبه میزان احتمال وجود انرژی تاریک ارائه داده است. در این گزارش آمده که پژوهش‌گران با محاسبات خود به این نتیجه رسیده‌اند که انرژی تاریک به احتمال ۹۹ و ۹۹۶ هزارم درصد وجود دارد.

پژوهش‌گران افزوده‌اند که با وجود این تجزیه و تحلیل‌های دقیق نشان می‌دهد که هنوز شواهد کافی برای اثبات انرژی تاریک وجود ندارد. اما پروژه بررسی انرژی تاریک (DES) می‌تواند با ارائه تصاویر و اندازه‌گیری‌های لازم در اثبات وجود انرژی تاریک کمک‌ کند.

دکتر توماسو جیانانتونیو می‌گوید، تصاویر دوربین انرژی تاریک شاید “ما را به این نتیجه برساند که باید درکی جدید از نیروی جاذبه پیدا کنیم که این خود، داستان را مهیج‌تر خواهد کرد.”


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.